شماره صفحه از 7   »

۱ «زندگی اینجاست»
کتاب «زندگی اینجاست» به وجود نازنین امام رضا (ع) اشاره دارد. اما واقعیت این است که مسئله این کتاب یک سبک زندگی است که به جا و مکان خاصی مرتبط نیست.
۲ حماسه‌ی امام سجّاد (علیه السلام)
از رهگذر دوره‌ی سخت امامت حضرت سیّدالسّاجدین (علیه السّلام)، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و حماسه و حرکت حسینی که در کربلا به خاک و خون کشیده شد، به نهضت حسینی تبدیل گردید. امّا متأسّفانه این حرکت سیاسی از سوی جامعه‌ی اسلامی به درستی شناخته نشد.
۳ تنها گریه کن
ماجرای رویایی که مادر شهید را در شب عاشورا شفا داد
این کتاب حاوی لحظاتی ماندگار از زندگی یک مادر شهید است که قسمتی از آن در ادامه می آید:
۴ «فتح خون»
ورق می‌زنم تا از آ سِد مرتضی بپرسم از روزگار، از آدم‌ها، از ناجوان‌مردی‌هایی که جوان‌مردی چون امام حسین (ع) را تنها می‌گذارند و سید آه می‌کِشد: «آه! آه از شفقی که روز را به شب می‌رسانَد و آه از دهر آن‌گاه که بر مُرادِ سِفلگان می‌چرخد!» «آه از این دل‌سنگی که ما را صُمٌ بُکم می‌خواهد؛ آه از این دل‌سنگی!»
۵ «اعترافات کاتب کشته شده»
«اعترافات کاتب کشته‌شده» قصه جوانی است که پدرش روزی کاتب اعظم دربار معاویه بوده و حالا او در پیش از ظهر عاشورا در خیمه‌ای است که کاتبانش گزارش جنگ را برای یزید مکتوب می‌کنند.

محمدصالح سلطانی
۶ چهار گفتار
در آستانه‌ی ماه محرم، کتاب «چهار گفتار» رهبر انقلاب اسلامی در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا منتشر شد.
این کتاب که تازه‌ترین محصول انتشارات انقلاب اسلامی است شامل چهار سخنرانی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آن‌ها یعنی تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال ۶۱ قمری اینک به صورت مجموعه‌ای منتشر شده است. این گفتارها که در سال‌های ۷۱، ۷۴، ۷۵ و ۷۷ ایراد شده است.
۷ روش نظام‌مند تحلیل سیاسی
از ویژگی‌های کتاب این است که علاوه‌بر ویژگی‌های مهارتی، کاربرد آن در سخنان رهبر انقلاب به صورت مصداقی نشان داده شده است. کتاب دستینه‌ای راه‌گشا برای جوانان دانشجو و فعالان سیاسی است و این‌قدر کاربردی هست که می‌شود از روی دسته‌بندی آن، تحلیل‌های سیاسی رایج و مرسوم را نقد کرد.
۸ خون آورد
آن‌چه در حادثه‌ی عاشورا سال ۶۱ قمری بازتاب بیشتری در منابع عاشوراپژوهی داشته است، پرداختن به قیام حضرت امام حسین‌(علیه‌السلام)، با تکیه بر خود واقعه و منفک از سیر تاریخی حادثه بوده‌است و به همین دلیل طبعا کاستی‌هایی را در خود داشته است. با عنایت به همین مسئله آیت‌الله‌ خامنه‌‌ای با نگاهی نو بر تاریخ صدر اسلام و براساس بررسی سیر تاریخی حوادث، واقعه‌ی عاشورا را واکاوی نموده و هدف قیام سیدالشهدا(علیه‌السلام) را در راستای نهضت نبوی تبیین می‌نماید
۹ همرزمان حسین (علیه‌السّلام)
کتاب «همرزمان حسین(علیه السلام)» مجموعه‌ سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ در هیئت انصارالحسین(علیه‌السّلام) تهران است که به تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمّه(علیهم‌السّلام) می‌پردازد.
این کتاب مشتمل بر ۱۰ سخنرانی رهبر انقلاب در ماه محرّم سال ۵۱ است. ایشان بین سالهای ۴۶ تا ۵۵ به طور متناوب در مناسبتهای مذهبی به تهران مسافرت میکردند و در جلسات مختلف به ایراد سخن میپرداخته‌اند.
۱۰ روایتی از تاریخ پر التهاب وطن در بستری از تحلیل وقایع
۱۱ «درگاه این خانه بوسیدنی است»
«درگاه این خانه بوسیدنی است» ریتم تندی دارد و نویسنده توانسته به خوبی، با ظرافت و زیرکی از عناصر ادبی جهت خلق این اثر نهایت استفاده را ببرد. کتاب به‌­صورت غیرخطی روایت می­­‌شود؛ به‌­عبارتی این اثر از خاطراتی مستند که همراه با برش‌های زمانی است تشکیل شده است. یکی از نکات مثبت این کتاب این است که ردپای خاصی از نویسنده در دل کتاب مشاهده نمی­‌شود. زاویه دید کتاب به‌­صورت اول شخص است و مادر شهیدان، جهان داستان کتاب را برای ما روایت می‌کند.
۱۲ خال سیاه عربی
جملات کتاب، کوتاه است و آهنگین و موزون؛ انگار که مثلا نشسته‌ای پای یک شعر بلند اما با عطر گرم و شیرین سفرنامه! سفرنامه‌ای که با نقب زدن به شهر مادری نویسنده یعنی «بم»، روزهایی از گذشته‌ی خانوادگی‌ای را که نشانه‌هایی از موضوع خدا و حج و کعبه و قربانی و سوغاتی‌ها دارد برایمان مرور می‌کند؛ تا اشتیاق به خدا و طوافِ دور کعبه، یا همان به قول آقای نویسنده، «خال سیاه عربی»، در درون ما شعله بکشد.
۱۳ جاذبه و دافعه علی(ع)
شهید مطهری در کتاب «جاذبه و دافعه علی‌ علیه‌السلام»، برای ما، برخی ابعاد شخصیتی امام علی‌ علیه‌السلام را به تصویر می‌کشد و به یادمان می‌آوَرَد که چطور باید ایشان را به الگویی در زندگی فردی و اجتماعی قرار دهیم.
۱۴ جامی ز خمخانه‌ی دل
این کتاب شامل گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بزرگداشت مقام جانباز و نیز اشعار بیش از شصت شاعر ایرانی از جمله: رضا اسماعیلی، علی انسانی، میلاد عرفان‌پور، علیرضا قزوه، ولی الله کلامی زنجانی، مصطفی محدثی خراسانی است که در پاسخ به مطروحه‌ی رهبر انقلاب و در پاسداشت مقام جانباز سروده شده است.
۱۵ «پیشوایان هدایت»
گفتن این‌که تاریخ ۲۵۰ ساله‌ی اهل بیت(ع) حکایت درخشش نوری واحد است، به زبان، ساده است اما نشان‌دادن آن با جزئیات و در قالب بیش از چهار هزار صفحه کتاب و ذیل سرفصل‌های مختلف و با بهره‌گیری از منابع متعدد، کار دشواری است که مجموعه‌ی ۱۴ جلدی اعلام‌الهدایة از عهده‌ی آن برآمده است.
۱۶ بوی باروت به مشام نمی‌رسد
این دو نوشته، گویا، پرسوز، دردمندانه و هنرمندانه است. دست این عزیزان درد نکند که درد دل غریبانه‌ی یک شهر، بلکه یک ملت را چنین پرمهر و دلسوز، روایت می کنند - تاریخ ما بعدها نه فقط خرمشهر و جوانها و پدر و مادرهای مقاوم آن را، که این دلها و وجدان های بیدار و حق جو و حق گو را نیز، ستایش خواهد کرد که نگذاشتند قصه‌ی جهادی به آن عظمت در لا بلای یاوه گوئیها و هرزه درائیهای زمانه گم شود. درود بر بهبودی‌ها و سرهنگیها ..

پا به پای باران اثر هدایت‌الله بهبودی و مرتضی سرهنگی گزارشی از سفر این دو نویسنده به مناطق جنگی در سال‌های ۶۷ و ۶۸ است که به توصیف حال‌وهوای روزهای بعد از جنگ پرداخته‌اند.
۱۷ یک بیانیه‌ی هنرمندانه
جلال پس از یک سیر طولانی در مکاتب مختلف فکری، سرانجام در «خسی در میقات» آرام می‌گیرد و کشتی طوفان‌زده‌ی خود را در ساحل امن سرزمین وحی به قرار می‌رساند. از این منظر اگر نگاه کنیم، «خسی در میقات» نه فقط یک سفرنامه که یک مانیفست است؛ بیانیه‌ی هنرمندانه‌ی مردی که اسلام خود را در پناه کعبه، باز می‌یابد.
۱۸ نامیرا
نوشتن داستانی که مخاطب، آخرش را می‌داند کار آسانی نیست. و اینجاست که کرمیار با نگاه درست به عاشورا و استفاده از عنصر «رمانس» به خوبی بهره‌گرفته است.
۱۹ معرفی کتاب «آفتاب در مصاف»
«آفتاب در مصاف» در مدت کوتاهی بعد از انتشار سه بار تجدید چاپ شد و با استقبال خوب مخاطبان معارف عاشورایی مواجه شد. این کتاب در شش فصل «کلیات»، «امام حسین علیه‌السلام»، «عاشورا»، «یاران عاشورا»، «دشمنان عاشورا» و «زیارات و ادعیه» گردآوری شده است.
۲۰ مدح خورشید
«مدح خورشید» که در آستانه ایام رحلت امام خمینی(ره) روانه کتابفروشی‌ها شده است، شامل بیان خاطرات و تبیین مصادیق بارزی از سیره و رفتار امام خمینی(ره) است. این خاطرات که برخی از آن‌ها تاکنون انتشار عمومی نیافته است، خاطرات ایام ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای را هم شامل می‌شود.
۲۱ مطلع عشق
آنچه پیش رو دارید مجموعه‌ای است از پندها و نصایح رهبر انقلاب به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند و در آغاز زندگی از سرچشمه فیض و حکمت آن عالم عارف بهره گیرند
۲۲ عصایی که راوی قسمتی از جنگ شد
سید ناصر حسینی‌پور کتاب «پایی که جا ماند» را به ولید فرحان، شکنجه‌گری که از هیچ فرصتی برای آزار و اذیت او غافل نمی‌ماند تقدیم کرده. شکنجه‌گری که او را مجبور به دویدن بر روی یک پا می‌کند، او را مجبور به ساعت‌ها خیره شدن به آفتاب می‌کند و برای بیرون کشیدن اطلاعات از ناصر با کابل به جان او می‌افتد.
۲۳ نظریه بیداری اسلامی بر اساس اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
این کتاب که در واقع مقاله مبسوط دکتر موسی نجفی در خصوص بیداری اسلامی است، یکی از تازه‌ترین محصولات موسسه انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که توسط انتشارات «نهضت نرم‌افزاری» روانه بازار شده است. نویسنده کتاب در مقدمه کتاب نوشته است: بیداری اسلامی به شکل یک نظریه منسجم و علمی در اندیشه‌ی سیاسی آیت الله خامنه‌ای موضوع این تحقیق است.
۲۴ بیداری اسلامی، هویت تمدنی و چالش‌های پیش‌رو
این کتاب به همت موسسه انقلاب اسلامی در 3 بخش اصلی و 19 فصل به بررسی مسائل مختلف حوزه بیداری اسلامی از بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پرداخته است. از موضوعات این کتاب می‌توان به درآمدی بر بیداری اسلامی در کشورهای عربی، تاثیر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی، آسیب‌شناسی پیش روی بیداری اسلامی اشاره کرد.
۲۵ یازده گفتار پیرامون بیداری اسلامی
مطالعه این بیانات که تنها بخش کوچکی از تحلیل‌ها و نظرات معظم له در سال‌های مختلف است به خوبی نشان‌دهنده‌ی اصالت بیداری اسلامی، نقش انقلاب اسلامی در آن و تحقق وعده‌های تخلف‌ناپذیر الهی است
۲۶ زن و بازیابی هویت حقیقی
این کتاب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) می‌باشد که در 4 بخش اصلی و 22 فصل به بررسی مسائل مختلف حوزه زن و خانواده می‌پردازد. از موضوعات این کتاب میتوان به « پیشینه تاریخی، نگاه غرب به زن، الگوی قرآنی – اسلامی زن ، برابری و تفاوت میان زن و مرد، عوامل انحطاط زن، نقش زن در خانواده و اجتماع، مسائل مربوط به حجاب و ...» اشاره کرد.
۲۷ کتاب روایت رهبری
روایت رهبری، روایت الگوی انتخاب رهبر در نظام اسلامی است
۲۸ انتخابات لیلة‌القدر نظام اسلامی
کتاب «انتخابات لیلة القدر نظام اسلامی» شامل گزیده‌ای از آرا و نظرات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره انتخابات در نظام مردم‌سالاری اسلامی است.
۲۹ نقشه‌ی نقش بر آب
این کتاب مروری بر دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون فتنه‌ی سال ۸۸ است. پنج فصل اصلی دارد و در ابتدای کتاب مقدمه‌ای از دکتر محمدحسین صفارهرندی در باب راهبری حکیمانه‌ی امَت اسلامی درج گردیده است.
۳۰ فکر نوشتن از سرزمین نور
فکر می‌‌‌‌کنم توجه به کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» نه به خاطر خود اثر بوده و نه به خاطر نویسنده اثر، بلکه صاحب اثر یعنی وجود پیامبر(ص) باعث شده به این کتاب توجه شود.
۳۱ محفل شاعران آئینی
این کتاب به همراه فیلم کامل مراسم شامل شرح کامل دیدار شاعران آئینی و مذهبی انقلاب اسلامی با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی)، متن اشعار خوانده شده در این محفل، رزومه شاعران، تصاویر دیدار و همچنین متن کامل بیانات معظّم‌له در این نشست است که در تاریخ 25خرداد 1390 همزمان با شب ولادت با سعادت حضرت علی(ع)، برگزار شده است.
۳۲ هفتاد و دو سخن عاشورایی
این کتاب گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی است که از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب 72 سخن جمع‌آوری شده است.
۳۳ پیش به سوی خدا
سال 70 اولین سالی است که بعد از حج خونین، زیارت بیت‌الله دوباره برقرار می‌شود. بهبودی توی دفتر ادبیات مشغول کارش بوده و داشته متنی را ویراست می‌کرده که کسی وارد اتاق می‌شود و می‌پرسد: «حج می‌روی؟» به قول نویسنده وقتی خدا بخواهد، اتفاق می‌افتد. به همین سادگی. بهبودی به همین سادگی حاجی می‌شود.
۳۴ روشنای علم
این کتاب دربردارنده‌ی بیانات حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب در مقوله‌ی علم، تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری ایشان می‌باشد که با همکاری جمعی از طلاب و محققین حوزه علمیه قم طی حدود 3 سال کار متمرکز و مستمر تهیه شده است. این کتاب در هشت فصل به تبیین موضوعاتی مختلف مربوط به علم و تولید علم ازجمله رابطه اسلام و علم، غرب و علم، ایران و علم و ... از منظر مقام معظّم رهبری می پردازد.
۳۵ فلسطین
کتاب فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مروری است بر دیدگاه ایشان در مورد مسئله‌ی فلسطین به همراه مقدمه‌ای از دکتر ولایتی که به اهمیت فلسطین و نقش و جایگاه آن در امت اسلامی می‌پردازد. این کتاب در هشت فصل به موضوعاتی مانند شبهات مطروحه در مسئله‌ی فلسطین، آینده‌ی فلسطین و راه‌حل‌های مسئله‌ی فلسطین از منظر مقام معظم رهبری می‌پردازد.
* نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مهرماه سال ۹۴ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با نشان دادن این کتاب، آن را حاوی نقشه‌ی راه نابودی اسرائیل توسط مسئولان ایرانی دانست.
۳۶ شب پانزدهم
این کتاب شامل گزارش کامل دیدار شعرا با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، متن اشعار خوانده شده در این محفل ادبی و همچنین متن کامل بیانات معظم‌له در این نشست است که در 14 شهریور 1388 (15 رمضان 1430 هـ. ق) برگزار شده است.
۳۷ مستند جنگ به شیوه متوسلیان
«همپای صاعقه» چند مشخصه بارز دارد. اول آنکه در لیست همکاران این پروژه نام دو شهید هنوز باقی است. یکی شهید سعید جان‌بزرگی که عکس‌ها و خدمات لابراتواری کتاب را در دست داشته و دیگری شهید سعید سلیمانی است که مدیریت طرح و نظارت پروژه را به عهده داشته است! دیگر اینکه در تحقیقات این کتاب، کار فشرده و حجیمی صورت گرفته که یک قلمش گردآوری، دسته‌بندی، استماع، پیاده‌کردن و فیش برداری پنج هزار و سیصد دقیقه نوار صوتی و مکالمات بیسیم، جلسات و مشروح مذاکرات رده‌های عملیاتی بوده است.
۳۸ خاطرات مردی که فکر می‌کرد کاری نکرده است
اصلاً فکر نمی‌کردم گفتن خاطرات در این زمان اهمیت داشته باشد. هنوز حرف خاطرات جنگ و مصاحبه‌ها مطرح نشده بود. واقعیت این است من هم مرتب درگیر عوارض مجروحیت‌هایم بودم، اما سال 1373 یک شب خواب دیدم آقای خامنه‌ای ورقه‌هایی در دست دارد که می‌خواند و گریه می‌کند. من هم در آن اتاق بودم. کسی گفت این‌ها خاطرات یک جانباز 70 درصد است که 80 ماه در جبهه‌ها بوده و باز می‌گوید که در مورد جنگ کاری نکرده‌ام ...
۳۹ معارف انقلاب
در این کتاب بیش از 400 فراز از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب با موضوع «انقلاب اسلامی» که در طول بیش از 20 سال گذشته در دیدارها، سخرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است، جمع‌آوری و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
۴۰ شرح ماجرا
کتاب «شرح ماجرا» مروری است بر دیدگاه حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیرامون فتنه سال 88 که حاوی فرازهای مهمی از رهنمودهای معظّم له و درس‌های ماندگاری از آن دوران حساس است.
۴۱ جای خالی نقدهای سبز آوینی
در این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات آوینی در پاسخ به شبهه‌سازی‌های روشن‌فکرانِ غرب‌زده‌ی ایرانی در مواجهه با انقلاب نوپای اسلامی جمع‌آوری شده که شهید، آن‌ها را طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹ و در ماهنامه سوره به چاپ رسانده.
۴۲ دعا
گردآورنده این اثر در اوایل دهه 60 طی علاقه‌مندی به تحقیق درباره دعا در مباحث نمازجمعه که از سوی خطیب جمعه آن روزها ـ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ـ ایراد می‌شد نکات بکر و کلیدی را می‌یابد که انگیزه‌ای می‌شود برای گردآوری و تدوین اثر حاضر.
۴۳ سیدی که سازَش با سکوت سازگار نبود
کتاب مرزبان به قلم حسن چراغلو و آناهیتا حسین‌زاده، در فصل‌هایی مستند و با جزییاتی بیشتر به بررسی دقیق و تاریخی برهه‌های مختلف اما به هم پیوسته زندگی پر فراز و نشیب اولین شهید ترور جمهوری اسلامی یعنی شهید سپهبد سید محمدولی قرنی پرداخته است.
۴۴ «آقای ایرانشهر»؛ سفرنامه‌ی یک تبعید
«بنده وقتی در آنجا تبعید بودم، تقریبا کمتر از نصف مردم ایرانشهر سنّی بودند، بیشتر از نصف هم شیعه بودند. اینها با همدیگر زندگی میکردند، با همدیگر معامله میکردند، مساجد داشتند، اینها (شیعیان) مسجد آل رسول علیهم‌السلام را داشتند، آنها مساجد متعددی داشتند.»
۴۵ یک داستان متفاوت از زندگی یک معلم شهید
با شروع جنگ تحمیلی، فضای مدارس هم برای معلمان تغییر کرد و هم برای دانش‌آموزان. مثل روزهای منتهی به انقلاب شکوهمند که هم معلمان و هم دانش­‌آموزان نقش به­‌سزایی در رقم‌­خوردن این اتفاقات بزرگ داشتند. حالا وقت انجام یک تکلیف بزرگ دیگر بود
۴۶ کتاب‌های شهید مطهری تکراری نمی‌شود
اگر بنده مى‌خواستم برنامه‌ى حوزه‌ى علمیه‌ى قم را بنویسم، بلاشک یکى از مواد برنامه را این مى‌گذاشتم که کتابهاى آقاى مطهرى‌ خوانده شود، خلاصه‌نویسى شود و امتحان داده شود. البته در این آثار هم نباید متوقف شد.
۴۷ اطلاع‌نگاشت | کتاب جذاب و تمدن‌ساز
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «باید به طور مداوم و به تناسب نیازها، محتوای کتابهای درسی پیشرفت داشته باشد.» ۱۳۹۲/۲/۱۸ به همین مناسبت مجموعه نکات رهبرانقلاب درباره مسائل مختلف کتابهای درسی در این اطلاع‌نگاشت مرور شده است.
۴۸ معرفی کتاب «مسئله حجاب»
۴۹ تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد است
رهبری می‌فرمایند: جناب عبدالعظیم مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمی‌دانند. تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم، جهاد، زهد و تقواست.
۵۰ سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است