- ب ب +

«مثنوی و مردم» به چاپ سوم رسید

کتاب «مثنوی و مردم: روایت های شفاهی قصه های مثنوی» نوشته محمد جعفری قنواتی و سیداحمد وکیلیان توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسید.
«مثنوی و مردم» به چاپ سوم رسید

 

به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ سوم کتاب «مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی» نوشته محمد جعفری‌قنواتی و سیداحمد وکیلیان به‌تازگی توسط انتشارات سروش عرضه شده است.

کتاب «مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی» روایت‌های شفاهی بیش از ۵۰ قصه از مثنوی مولانا را که در میان مردم ایران رایج‌اند جمع آوری کرده و در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول حاوی قصه‌هایی است که مولانا شرح کامل آن‌ها را بیان کرده و بخش دوم شامل تمثیل‌ها و قصه‌هایی است که در مثنوی بن‌مایه آن در یکی، دو بیت آمده است.

ترتیب و توالی این روایت‌ها منطبق با دفترهای شش‌گانه مثنوی است. هدف این اثر نشان دادن این نکته بوده که قصه‌های مثنوی در ادبیات و فرهنگ مکتوب ما به گونه‌ای مرتباً تکرار و روایت شده‌اند. حدود پنجاه درصد این روایت‌ها نتیجه کار میدانی نویسندگان کتاب است که بار اول به چاپ می‌رسد و به سایر روایت‌ها که پژوهشگران دیگری در گذشته آن‌ها را جمع آوری و منتشر کرده‌اند با ذکر مشخصات کتاب‌شناختی ارجاع شده است همچنین با استفاده از کتاب معتبر تیپ‌شناسی قصه‌های عامیانه جهان، کد بین‌المللی هر قصه تعیین شده و حسب مورد به روایت شفاهی آن در کشورهای دیگر اشاره شده است.

مرد بقال و طوطی، استاد و شاگرد اَحوَل، بیان توکل نخچیران و ترک جهد گفتن نخچیران به شیر، نگریستن عزرائیل بر مردی و گریختن آن مرد در سرای سلیمان، قصه بازرگان که طوطی او را پیغام داد به طوطیان هندوستان، کبودی زدن قزوینی بر شانه گاه صورت شیر و رفتن گرگ و روباره در خدمت شیر به شکار و… از جمله زیرمجموعه‌های بخش اول کتاب هستند.

توکل و عمل، عذر بدتر از گناه، چاه مکن بهر کسی اول خودت دویم کسی، پالان خر را کوبیدن، حیله روباه و گرگ طمع کار و… نیز حکایات و روایات مربوط به بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهند.

چاپ سوم این‌کتاب با ۴۲۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان عرضه شده است.