- ب ب +

«چاپید شاه» روانه بازار نشر شد

کتاب «چاپید شاه» نوشته سپیده انوشه توسط انتشارات جمکران منتشر و روانه بازار کتاب شد.
«چاپید شاه» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه دهه مبارک فجر کتاب «چاپید شاه» نوشته سپیده انوشه با موضوع حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی به‌تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب مستند روایی چاپید شاه با تحقیق انسیه جهان‌شاهلو و تصویرگری سحر صدارت، به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می‌پردازد. در این کتاب تمام اتفاقات دوران پهلوی روایت می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است:

رژیم پهلوی در ایران با روی کار آمدن رضاخان از سوی انگلیسی‌ها تأسیس و استقرار یافت. رضاشاه، روحیه خشن و استبدادی داشت. او با اینکه در ابتدا سعی می‌کرد، این روحیه استبدادی را آشکار نسازد؛ اما پس از مدتی با تقویت بیش از اندازه ارتش، کنترل مجلس و از بین بردن نهادها و شخصیت‌های مستقل، روحیه مستبدانه خویش را آشکار ساخت.
ارتش او، ابزار سرکوب مخالفان و بسط قدرت شاهی بود.

او با اعمال دیکتاتوری تقریباً هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد. نمایندگان مجلس با دخالت و انتخاب او به مجلس راه می‌یافتند. هنگامی که شاه، طرح یا لایحه‌ای را مد نظر داشت تصویب می‌شد و زمانی که مخالف بود آن طرح یا لایحه رد می‌شد.

اسناد تاریخی به جا مانده از دوران رضاخان نشان از عملکرد فاجعه‌آمیز او در تأمین ابتدایی‌ترین لوازم رفاهی دارد. به طوری که در این دوران زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه به شدت در حال فروپاشی بود. در طول دوران حکومت رضاخان، مسئله کمبود و گرانی نان یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم محسوب می‌شد. عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران، کمبود درآمد، گرانی و… از دیگر مسائل و مشکلات مردم در این دوران بود.

در اثنای جنگ جهانی دوم حکومت رضاشاه با حمله‌ متفقین فروپاشید و پسرش محمدرضا به پادشاهی انتخاب شد. استقرار حکومت محمدرضا نیز همانند پدرش با کودتا صورت گرفت و سرتاسر دوران حکمرانی وی به همراهی با ایالات متحده، فشار به مردم و فساد اقتصادی، سیاسی و اداری گذشت تا اینکه در نهایت انقلاب اسلامی، نقطه‌ی پایانی بر این روند گذاشت. شناخت ماهیت رژیم پهلوی نیازمند مطالعه نظام‌مند و شناخت شخصیت رضاخان و محمد رضای پهلوی است.