- ب ب +

ترجمه‌ای از مهرجویی برای آنانکه مدرنیته ایمانشان را شبهه‌دار کرد

شصت و نهمین چاپ کتاب «جهان هولوگرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم» نوشته مایکل تالبوت و ترجمه داریوش مهرجویی توسط نشر هرمس منتشر شد.
ترجمه‌ای از مهرجویی برای آنانکه مدرنیته ایمانشان را شبهه‌دار کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نشر هرمس شصت و نهمین چاپ کتاب «جهان هولوگرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم» نوشته مایکل تالبوت و ترجمه داریوش مهرجویی با شمارگان هزار نسخه، ۴۴۸ صفحه و بهای ۸۲ هزار تومان منتشر کرد. چاپ پیشین (شصت و هشتم) این کتاب سال گذشته (۱۳۹۹) با شمارگان هزار نسخه منتشر شده بود.

کتاب سه بخش دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «نگاهی تازه و استثنایی به واقعیت»، «ذهن و جسم» و «فضا و زمان». تالبوت در این کتاب می‌کوشد برای مخاطبان ثابت کند که جهان آن چیزی نیست که به چشم ما می‌آید، بلکه رازهایی در خلقت هست که همچنان ناشناخته مانده و به‌رغم شواهد فراوان که نمونه‌های آن در کتاب ذکر شده ما مایل به باور کردن آنها نیستیم. برخی از این شواهد با تعابیر مرسوم خرافه به شمار می‌آیند، اما نویسنده کوشیده تا از زاویه یک پزشک به تحلیل آنها بپردازد.

تالبوت بر اساس نظریه‌های دو دانشمند به نام «پریبرام» و «بوهم» معتقد است که جهان ما شبیه هولوگرامی عظیم است. «پریبرام» روان‌شناس اتریشی معتقد است که مغز ما شبیه یک هولوگرام است که تصویرهای سه بعدی را در ذهن ما ایجاد می‌کند (که بسیاری از روانشناسان در صحت این موضوع شک و تردید دارند.) «بوهم» فیزیکدان آمریکایی نیز در نظریه بیان می‌کند که سطح دیگری از حقیقت در ورای واقعیت فیزیکی ادراک روزمره ما قرار دارد (درباره نظریه بوهم نیز بسیاری از فیزیکدان‌ها نقدهای جدی دارند.) براساس نظریه جهان هولوگرافیک از این دو دانشمند، تالبوت کتاب «جهان هولوگرافیک» را منتشر کرد.

نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۵ با شمارگان سه هزار نسخه و بهای ۳,۹۰۰ تومان منتشر شده بود. مهرجویی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: ««خاصیت دیگر کتاب آن است که شاید تلنگری باشد به کسانی که موج مدرنیته دل و ایمانشان را شبهه‌دار کرده و غبار شک بر آن نشانده است و نیز آنهایی که از سخنان متافیزیک بی‌محتوا خسته شده‌اند و هنوز برای عقل و منطق انسانی احترام قائلند.»

تالبوت نویسنده این کتاب به سال ۱۹۵۳ در ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. در دوران جوانی به نیویورک رفت و در آنجا به عنوان یک نویسنده آزاد و مستقل شروع به فعالیت کرد. او نخستین رمان خود را با نام «وابستگی ظریف» منتشر کرد که درباره زندگی خون‌آشام‌ها نوشته شده است. با وجود اینکه کتاب هرگز تجدید چاپ نشد اما به عنوان یکی از رمان‌های کلاسیک درباره خون آشام‌ها شناخته می‌شود و در لیست بهترین رمان‌ها با محوریت خون آشام‌ها قرار گرفته است. دو رمان دیگر او با نام‌های «باتلاق» و «شبانه‌ها» در ژانر وحشت نوشته شده است. موضوع محوری کتاب‌های تالبوت پیدا کردن شباهت‌هایی بین اسطوره‌ها و رازهای باستانی و فیزیک کوانتوم است.