- ب ب +

کتاب «عصر تبلیغات» به چاپ نهم رسید

چاپ نهم کتاب «عصر تبلیغات» تألیف آنتونی پراتکانیس‌ و الیوت آرونسون با ترجمۀ کاووس سیدامامی‌ و محمدصادق عباسی ‌از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «عصر تبلیغات» به چاپ نهم رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «عصر تبلیغات» نوشته‌ای پیرامون اقناع و فنون مربوط به آن در دوران معاصر است. نویسندگان این کتاب مجموعاً ۴۵ سال از عمر خود را وقف مطالعه فنون اقناع کرده‌اند و حاصل پژوهش‌های خود را به زبانی که، علاوه بر جامعه علمی، در دسترس عامه کتابخوان نیز هست، بیان کرده‌اند. این کتاب به بسیاری از نظریه‌ها و مباحث مورد علاقه روان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی ارتباطات و نیز علوم سیاسی در ارتباط با موضوع تبلیغات و اقناع پرداخته، و حاوی راهنمایی‌ها و اطلاعات مفیدی برای دست‌اندرکاران امور تبلیغاتی، بازاریابان و سیاستمداران است.

نویسندگان یکی از هدف‌های مهم خود را در نگارش این کتاب، اصلاح دو نگرش نادرست اعلام کرده‌اند:

از یک سو ساده‌اندیشی بسیاری از مردم در پذیرش منفعلانه تبلیغات سیاسی و تجارتی؛ و از سوی دیگر، بدبینی افراطی عده‌ای از روشنفکران و منتقدان نسبت به نقش رسانه‌های همگانی در دوران ما و این باور ایشان که انسان نوین دیگر هیچ وسیله‌ای برای دفاع از خود در برابر تلقین‌ها و تأثیرهای رسانه‌های همگانی ندارد. از جمله تلاش‌های دیگر نویسندگان این کتاب، فهم بهتر تفاوت میان اقناع و تحمیق مردم از طریق تبلیغات جهت‌دار است. آنان معتقدند که ایجاد و تداوم یک دموکراسی بستگی به وجود ارتباط گرانی دارد که بتوانند پیام خود را به گونه‌ای صریح و منصفانه به مخاطبان ارائه دهند، و از سوی دیگر به مخاطبانی نیازمند است که بتوانند ارائه منصفانه مطلب را از گفتار فریبکارانه تمیز دهند.

کتاب «عصر تبلیغات» در پنج فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان روان‌شناسی اقناع هر روزه، تبلیغات کور و اقناع هوشمندانه را مورد بررسی قرار می‌دهد، فصل دوم کتاب، ابعاد روان‌شناسی شبه واقعیت‌ها، کلمات اثربخش و قدرت گول زنک‌ها را تحلیل و موشکافی می‌کند. در فصل سوم کتاب نویسنده اعتبار واقعی و ساختگی ارتباط‌گر را در نظر گرفته و تأثیر الگوهای ساخته شده توسط رسانه‌های گروهی را بیان می‌کند. فصل چهارم کتاب موضوعاتی چون روان‌شناسی کمبود و جذبه موهومات، توهم عضویت در یک گروه به مثابه روشی اقناعی، آرمان پروتاگوراس: گزافه‌گویی یک جانبه در مقابل بحث دو جانبه و بررسی علت تکرار آگهی‌های یکسان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در فصل آخر هم نویسنده با هوشمندی به تفاوت تبلیغ و تربیت، اقناع مستقیم، بی‌تأثیر بودن کارزارهای اطلاعاتی، افسونگری با روش‌های مادون هوشیار و اینکه چگونه می‌توان در برابر تبلیغات مقاومت کرد، اشاره می‌کند.

کتاب «عصر تبلیغات»، بر موضوع تأثیرپذیری افراد از رسانه‌های تبلیغاتی تأکید می‌کند؛ این تأثیرپذیری که از طریق شرکتها، فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان انجام می‌شود باعث تصمیم‌گیری‌های غلط و در برخی موارد برداشت‌های اشتباه افراد می‌شود.

نویسندگان کتاب؛ آنتونی پراتکنیز و الیوت آرونسون، در کتاب «عصر تبلیغات»، شرایطی که باعث قضاوت و برداشت اشتباه در افراد می‌شود را به وضوح توضیح داده‌اند و با شفاف‌سازی این موارد به خواننده کمک می‌کنند که به‌طور کاملاً مستقل، تصمیم‌گیری کند.

این همان جادوی تبلیغات است که افراد را مسخ خود می‌‏کند؛ حتی اوقاتی که اهمیتی به تبلیغات افراد و شرکت‏‌ها نمی‌دهید، باز هم ضمیر ناخودآگاه شما در حال دریافت سیگنالهایی است که روحتان هم از آن خبر ندارد در کتاب «عصر تبلیغات»، می‌توانید قدرت تصمیم‌گیری و تفکر درست را یاد بگیرید و اسیر تبلیغات دروغین عده‌ای از شرکت‌های تبلیغاتی نشوید.

چاپ نهم این کتاب در ۳۳۵ صفحۀ وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.