- ب ب +

بررسی حکمت مرزبانی حاج قاسم سلیمانی در یک کتاب

کتاب «قهرمان ملت؛ پاسداری و دفاع از مرزهای جهان اسلام و بررسی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه قوانین بین‌المللی» تألیف مرتضی بریری و محمدمهدی سیدناصری توسط نشر ذکر منتشر شد.
 
 

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب‌های متمم، واحد حقوق و روابط بین‌اللملل مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر کتاب «قهرمان ملت؛ پاسداری و دفاع از مرزهای جهان اسلام و بررسی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه قوانین بین‌المللی» تألیف مرتضی بریری و محمدمهدی سیدناصری را با شمارگان هزار نسخه، ۱۵۰ صفحه و بهای ۳۹ هزار تومان منتشر کرد.

کتاب شامل سه فصل به ترتیب با این عناوین است: «حکمت مرزبانی»، «حقوق بین‌الملل و مسئله تروریسم» و «از کرمان تا بهشت». فصل اول کتاب به پنج گفتار با این سرفصل‌ها تقسیم شده است: «چرا باید اندیشه حاج قاسم را گسترش داد و از خون او دفاع کرد؟»، «مسئله‌ای به نام امنیت»، «امنیت در کلام الله مجید»، «جهاد، دکترین دفاعی اسلام» و «سیاست و اسلام».

فصل دوم کتاب به ۱۰ گفتار به ترتیب با این سرفصل‌ها تقسیم شده است: «چیستی تروریسم»، «مفهوم تروریسم در اسناد بین‌المللی»، «اقدامات سازمان ملل متحد در مقابله با تروریسم»، «رویکرد مجمع عمومی در مقابله با تروریسم»، «رویکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقابله با تروریسم»، «مواضع طرف‌های درگیر»، «تحلیل از منظر حقوق بین الملل»، «توسل به زور غیرقانونی آمریکا علیه ایران»، «تجاوز آمریکا علیه عراق» و «ضرورت تقویت منطقه گرایی».

فصل سوم کتاب نیز سه گفتار دارد به همراه وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی. عناوین گفتارهای این بخش از این قرار است: «تولد تا فرماندهی»، «تا پایان داعش» و «از ترورهای نافرجام تا شهادت».

نویسندگان این کتاب را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی که به ایشان باید به چشم یک مکتب و یک راه و یک مدرسه درس آموز نگاه کرد، به مرحله نگارش درآورده‌اند. به باور نویسندگان کلام مقام معظم رهبری نشان از مسئله‌مند شدن نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی در زندگی ایرانیان، است. آنها مطرح کرده‌اند که نیاز جامعه ایران نه اسطوره سازی از شهید حاج قاسم سلیمانی که بیان واقعیت‌های زندگی و مجاهدت‌های این پاسدار سرافراز اسلام است.