- ب ب +

مستندی روایی از زندگی شهید محمد اسحاق منتشر شد

کتاب «دیدبان تاریخ» نوشته مرضیه نظر لو توسط انتشارات مرز و بوم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دیدبان تاریخ» مستندی روایی از زندگی شهید سید محمد اسحاقی نوشته مرضیه نظر لو است. سید محمد اسحاقی در شهریور ۱۳۴۱ در روستای چهارده استان گیلان به دنیا آمد. او دومین فرزند خانواده بود، محمد تحصیلات دبستان و دبیرستان را در شهر رشت گذراند. در ایام نوجوانی در راهپیمایی علیه رژیم شاه شرکت می‌کرد و نماینده دانش آموزان معترض در جریان اعتراضات بود با پیروزی انقلاب، سید محمد به نیروهای بسیج رشت پیوست. در حفظ امنیت شهر، گشت شبانه و کمک به خانواده‌های نیازمند و کهنسال پیشتاز بود.

حضور مداوم او در کنار فرمانده لشکر، ضبط کامل جریان عملیات و نوشتن دفتر راوی، بخشی از فعالیت‌های او در دفاع مقدس به حساب می‌آید سید محمد در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵ در حالی که راوی حاج حسین خرازی بود در منطقه شلمچه بر اثر بمباران دشمن بعثی به شهادت رسید.

کتاب «دیدبان تاریخ» به همراه بخش‌های مختلفی که حاصل قلم نویسنده است شامل مصاحبه و اسناد مکتوب تصویری نیز می‌شود و در ۴۱ بخش مجزا به روایت پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«دو روز از شروع ماه رمضان سال ۱۳۶۴ گذشته است. سید محمد به خانه برگشته الان او پسر بزرگ خانه است سید محسن ازدواج کرده و با همسرش به قم رفته می‌گوید در تهران و جبهه‌ها خبری نیست این را می‌گوید اما همه اهل خانه می‌دانند سحرها و افطارها کنار سفره حاج آقاجان که سید محمد و باقی بچه‌ها از کودکی با آن کلی خاطره دارند او را به رشت می‌کشاند تصویر زیبای بعد از افطار که هرکس یک کتاب دستش می‌گیرد گوشه‌ای از خانه می‌نشیند کلنجار رفتن با سادات که قد کشیده و با کتاب‌هایی که می‌خواند بساط بحث را با سید محمد تا سحر راه می‌اندازد کلاس‌های قرآن که هر شب ماه مبارک به سنت هر سال توسط آقای حدائقی برگزار می‌شود فرصت خوبی است تا دست سید جعفر را بگیرد و با خودش به محفل قرآن ببرد.

هرچند سید جعفر ده ساله بیشتر عشق موتورسواری دارد وقتی پشت سید محمد روی موتور هندای ۱۲۵ می‌نشیند انگار کل عالم را به دستش داده اند اگر تا صبح هم از این محفل قرآن به آن یکی برود استقبال می‌کند سید محمد هم که خودش این روزها را سپری کرده حال او را خوب می فهمد همین که او را ترک می‌نشاند برایش از خدا و پیغمبر و اسلام می‌گوید اینکه آدم خوبی باشد حواسش به نماز و روزه اش باشد درسش را بخواند کنارش هم کتاب‌های غیر درسی ظاهرش موتورسواری است اما ذره ذره حرف‌های سید محمد در عمق جانش می‌نشیند.»

از صفحه ۲۵۵ این کتاب تا پایان آن یعنی صفحه ۲۹۶ مربوط به آلبوم تصاویر است که شامل عکس‌های سید محمد اسحاقی در دوران نوجوانی و حضور او در جبهه‌های دفاع مقدس همچنین مدرک کارشناسی افتخاری او از دانشگاه شهید بهشتی می‌شود.

کتاب «دیدبان تاریخ» در ۲۹۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۸ هزار تومان توسط نشر مرز و بوم با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.