- ب ب +

انتشار کتاب جدید نشر آرما که به انسان‌شناسی مراسمات محرم می‌پردازد

«آیین و اسطوره در ایران شیعی؛ انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم» نوشته جبار رحمانی توسط نشر آرما منتشر شد.

به نقل از خبرگزاری فارس، نشر آرما کتاب «آئین و اسطوره در ایران شیعی؛ انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم» به قلم جبار رحمانی را منتشر کرد. نگاه مناسکی و آیینی به واقعه دلخراش و غم‌انگیز عاشورا یکی از جدی‌ترین عوامل بقا و ماندگاری این ورق از تاریخ بوده است. از زمان ائمه ابن‌الحسین سفارش به زنده نگه‌داشتن این بُعد در بین شیعیان یکی از ضروریات زیست اجتماعی و فردی به حساب می‌آمد. مطالعه این نظام مناسکی از منظر علوم جدید و بالاخص انسان‌شناسی برای فهم فرهنگ شیعیان اهمیتی خاص دارد.

کتاب تازه منتشر شده نشر آرما سعی کرده است به موضوع انسان‌شناسی مناسک عاشورایی بنگرد و با تعریف این مسأله و مطالعه تاریخی مناسک عاشورایی در بین شیعیان، انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم را تحلیل و بررسی کند. 

جبار رحمانی نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ است که از آثار او می‌توان به: «فرهنگ و کرونا»، «پرسش از دانشگاه ایرانی»، «ایرانی از نگاه دیگر» و... اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است که نشر آرما پیش از این کتب قابل توجهی را در مورد مناسک و آیین‌های مذهبی شیعی و بررسی‌های مرتبط با آن منتشر کرده است که می‌توان به آثاری چون: «تراژدی جهان اسلام»، «آیین نیکی»، «آیین‌های تلویزیونی، بازنمایی حزن و فرح مذهبی»، «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا»، «عاطفه‌گرایی و عقل‌گرایی در مراسم مذهبی»، «مجالس مذهبی در ایران معاصر» و «پیاده‌روی اربعین» اشاره کرد.

انتهای پیام/