- ب ب +

«آفتاب در حجاب» به چاپ سی‌وششم رسید

انتشارات کتاب نیستان چاپ سی‌وششم رمان «آفتاب در حجاب» اثر سید مهدی شجاعی و چاپ یازدهم «ماه به روایت آه» اثر مرحوم زروئی نصرآباد را وارد بازار نشر کرد.

 

به نقل از خبرگزاری مهر، رمان «آفتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی و «ماه به روایت آه» اثر ابوالفضل زرویی نصر آباد به‌تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ‌های سی‌وششم و یازدهم رسیده‌اند.

«آفتاب در حجاب» روایتی است از زندگی حضرت زینب از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات به قلم سیدمهدی شجاعی. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی، به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است.

داستان از کابوس حضرت زینب (س) در کودکی چنین آغاز می‌شود:

چشم‌های اشک‌آلودت را به پیامبر دوختی، لب برچیدی و گفتی: «خواب دیدم، خواب پریشان دیدم. دیدم که طوفان به پا شده است، طوفانی که دنیا را تیره و تار کرده است. طوفانی که مرا و همه چیز را به این سو و آن سو پرت می‌کند، طوفانی که چشم به بنیان هستی دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختی کهنسال افتاد و دلم به سویش پرکشید…» داستان از این کابوس که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و… آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان می رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام…»

«ماه به روایت آه» روایت ابوالفضل زرویی نصرآباد از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و نویسنده در این آن کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند. بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شیوه‌ی شهادت حضرت ابوالفضل (ع) اشاره‌ای نشده و نویسنده عمده همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متأسفانه کمتر به آنها پرداخته شده است. اموری همچون خانواده مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان، برادران، حیطه دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل بیت و مسلمانان آن روزگار. از دیگر نکات این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده فارسی زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می‌کند.

زرویی در نگارش این دوازده روایت، با تکیه بر منابع تاریخی و مطالعه و فیش برداری از قریب ۶۰ کتاب، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متن خود را فراهم آورده است. به جز یک راوی (زید بازرگان) تمام راویان کتاب (مسلم بن عقیل، فاطمه کلابیه، حضرت زینب، امام حسین علیه السلام، ام کلثوم، لبابه، عبدالله بن ابی محلّ، کزمان، شبث بن ربعی، سرجون و عبیدالله بن عباس) شخصیت‌های واقعی‌اند.