- ب ب +

جشنواره جهانی شعر آئینی به تاریخ عاشورا محدود نمی‌شود

دبیرعلمی جشنواره جهانی شعر آئینی گفت: این‌جشنواره فقط به تاریخ عاشورا نمی‌پردازد بلکه به مکتب حسینی و نگاه اباعبدالله می‌پردازد.

به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری جشنواره جهانی شعر آئینی صبح امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید عبدالله حسینی مسئول جشنواره جهانی شعر آئینی در خصوص اهمیت شعر گفت: شعر آئینی یک رسالت قرآنی است و خداوند در قرآن سوره‌ای را به نام شعرا معرفی کرده و این مسئله به عنوان یک رسالت بر عهده شاعران است.

وی افزود: ایمان، عمل صالح، ذکر کثیر و انتشار پس از ظلم از جمله مسئولیت شعراست؛ همه ما باید ایمان و عمل صالح داشته باشیم اما به دوش شاعران مسئولیت ویژه انتشار بعد از ظلم نیز گذاشته شده چراکه شاعران با روحیه‌ای که دارند توان کمک به مظلومین جهان را دارند به همین دلیل است که ائمه به شعر به عنوان تنها رسانه موجود در آن زمان اهمیت می‌دادند.

حسینی گفت: در زمان ائمه معصومین (عل) غیر از این هنری نبوده است و تنها هنر ملموس شعر بوده که مسابقات ادبیات سالیانه هم برگزار می شده و هفت شعر به عنوان شعر برتر انتخاب و بر روی پارچه نوشته و از کعبه آویزان می شده به این ترتیب بازار شعر رونق داشته و سلبریتی های آن زمان شاعران بودند و توانایی آنها بسیار مهم بوده است.

مسئول جشنواره جهانی شعر آئینی افزود: این نگرش به رسانه آن زمان را مقایسه کنید با حالا که توجه ما نسبت به شعر بسیار کم است در حالی که به تعبیر رهبر انقلاب شعر بومی‌ترین رسانه است.

وی گفت: با توجه به تجربه در هیئت انگلیسی زبانان به دنبال شعری بودیم که در هیئت بخوانیم که متأسفانه دو تا سه شعر برای امام حسین وجود داشت همین شد که به این فکر کردم که چطور می‌توان هیئتی را بدون شعر و مداحی برگزار کرد و جای خالی شعر در هیئت‌های انگلیسی زبان احساس می‌شد همین شد که تصمیم گرفتیم یک مسابقه بین المللی به زبان انگلیسی برگزار کنیم و پس از این تصمیم زبان‌های دیگر را اضافه کردیم از آنجا که در شعرهای فارسی هم نیازمند تولید محتوا بودیم به این بخش هم توجه ویژه‌تری کردیم.

حسینی افزود: متأسفانه شعرهای ما یا حماسه ندارد و یا فقط جنبه‌های مصیبت در آن است و انتشار بعد از ظلم را ندارد.

مسئول جشنواره جهانی شعر آئینی گفت: سه سال پیش این جشنواره در آفریقا بنیان گذاری شد اما به دلیل مشکلات کرونا اختتامیه این جشنواره به تأخیر افتاد؛ خوشبختانه توانستیم امسال این جشنواره را برگزار کنیم.

در ادامه قاسم صرافان شاعر آئینی و دبیر علمی جشنواره جهانی شعر آئینی گفت: مهمترین هدف این جشنواره انگیزه سازی برای شاعران بود که با شور بیشتری در وادی شعر اهل بیت قلم بزنند و در این خصوص واقعاً جای خالی این جشنواره در ادبیات آئینی دیده می‌شد بنابراین به این حرکت نیاز داشتیم و مطمئنم که بعد از اختتامیه اول ما در دوره‌های بعد استقبال بیشتری می‌شود.

صرافان افزود: همه پیشکسوتان حوزه آئینی هم در این جشنواره شرکت کردند به شکلی که ما داوری برای بررسی آثار نداشتیم و با خواهش ما از بحث رقابت انصراف دادند.

دبیر علمی جشنواره جهانی شعر آئینی گفت: ۴۶۰ شعر در مرحله اول انتخاب شدند که در مرحله نیمه نهایی هر شعر توسط ۳ تا ۵ داور بررسی شد و از این تعداد ۷۷ اثر به مرحله بعد و از بین این آثار ۱۶ اثر به مرحله نهایی رسیدند که در اختتامیه در خدمت آنها هستیم همچنین از بین این ۱۶ اثر هم ۳ اثر اول تا سوم جشنواره انتخاب می‌شوند.

وی افزود: از میان ۷۷ اثر برگزیده ۴۰ اثر انتخاب شده که در غالب یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای صفحه با عنوان «بر آستان» چاپ و رونمایی می‌شود.

صرافان گفت: در این دوره از جشنواره شعرهای بسیار متفاوتی را که فقط به خود تاریخ عاشورا نمی‌پردازند بلکه به مکتب حسینی و نگاه ابا عبدالله در امروز و روزگار قرن معاصر ما توجه کردند را دریافت کردیم همچنین چندین ترکیب بند از شعرا را دریافت کردیم و با حجم گسترده آثار فاخر عاشورایی رو به رو بودیم.

علی فروزان فر دبیر اجرایی جشنواره جهانی شعر آئینی نیز گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره ۹ شهریور از ساعت ۱۷ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود طبق فراخوان آثار در دو بخش فارسی و انگلیسی گرفته شده و جوایز در این دو بخش به نفرات برگزیده داده می‌شود، در کشور تمرکز بر بخش فارسی داریم؛ مجموع جوایز در کل مسابقه به نفرات برگزیده از اول تا دهم بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو است؛ تندیسی برای جشنواره نیز طراحی شده است که در سال‌های آینده امیدواریم به صورت مستمر برگزار شد همچنین نشان آستان به عنوان جایزه این جشنواره به برگزیدگان اهدا می‌شود.

وی افزود: رونمایی از کتابی که مجموعه آثار است را در بخش فارسی آماده چاپ داریم و در مراسم اختتامیه از آن رونمایی خواهد شد همچنین در بخش انگلیسی باید مراحلی را کتاب طی کند و پس از آن نیز این کتاب هم منتشر می‌شود.

حسینی در آخر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اعلام جوایز نفرات اول تا سوم این جشنواره گفت: از ۲۶ کشور جهان در این جشنواره ما شرکت کننده داشتیم و در هر دو بخش فارسی و انگلیسی به صورت جدی کار شده است و این جایزه بزرگترین جایزه ادبی کشور است که به دلیل کرامت شعر در نظر گرفته شده تا انگیزه و اهمیت به شعر داده شود.

وی افزود: جوایز این جشنواره به این ترتیب به نفر اول پنج هزار یورو، نفر دوم دو هزار و ۵۰۰ یورو و نفر سوم هزار و ۲۵۰ یورو دریافت می‌کنند؛ همچنین از علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه نیز تجلیل می‌شود.

مسئول جشنواره جهانی شعر آئینی گفت: این جشنواره نقطه عطف تاریخ آئینی ایران است و تاریخ ادبیات آئینی به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم می‌شود همچنین نمایشگاهی از بهترین آثار فارسی در موزه حرم حضرت سیدالشهدا نیز نگهداری خواهد شد.

حسینی افزود: جشنواره جهانی شعر آئینی یک هیئت حسینی است و تمام افرادی که در این جشنواره مشغول به کار هستند جشنواره را یک هیئت می‌دانند.