- ب ب +

«خیابان بی‌نام» منتشر می‌شود/تاریخچه‌ای برای فیلم نوآر

«خیابان بی‌نام: تاریخچه‌ای بر فیلم نوآر کلاسیک آمریکا» نوشته اندرو دیکوز و ترجمه حمیده معین‌فر توسط نشر اختران منتشر می‌شود.

 

به نقل از خبرنگار مهر، کتاب «خیابان بی‌نام: تاریخچه‌ای بر فیلم نوآر کلاسیک آمریکا» نوشته اندرو دیکوز و ترجمه حمیده معین‌فر توسط نشر اختران منتشر می‌شود.

نوآر کلاسیک آمریکایی یعنی فیلمی که بازتاب جامعه پرآشوب و تاریک پس از جنگ در آمریکای دهه ۴۰ و ۵۰ قرن بیستم است، که به تأثیر از داستان‌های هارد بویلد (وولریش، هَمِت، چندلر، کِین) توانست شمایل گنگستر و کارآگاه، و همچنین تصویر متمایزی از زن و خانواده را در مقایسه با ملودرام‌های پیش از خود خلق کند. این نوآر در تاریخ سینما به‌عنوان گونه‌ای از فیلم که در بستر داستانیِ جرم و جنایت و دنیای تبهکارانه توانست به معنای واقعی کلمه سایه‌روشنی از پیدا و پنهانِ زندگی مدرن شهری باشد هنوز هم در محافل علمی و سینمایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا نوآر چه در قصه‌پردازی و چه در تکنیک کماکان بی‌بدیل است و شاید بتوان گفت تنها ژانر سینمایی است که فرم و محتوا در آن به کامل‌ترین و درست‌ترین شکل خود به اجرا درمی‌آید.

در توضیح این کتاب گفته‌اند که دیکوز تلاش کرده نگاه نوآر به جنسیت، زن و خانواده را نیز واکاوی کند و برای مثال نشان دهد چگونه زن برخلاف تصویر سنتی و ملو دراماتیکی که در سینما داشته، در نوآر توانسته هرچند بازهم از نگاه مردانه به سوژه‌ای قوی اما اغواگر و ویرانگر بدل شود. دیکوز نوآر را به لحاظ ساختارِ تولیدی و روایی نگاره‌شناسی نوآر و استفاده از فلاش‌بک، صدای راوی و غیره مورد مطالعه قرار داده و همچنین زیرژانرهایی چون سرقت، مشت‌زنی و فیلم‌های افشاگرانه را نیز در این گونه فیلم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.