- ب ب +

سفارش‌های دین برای ارتباط زوجین در خانواده از زبان مسعود عالی

حجت‌الاسلام مسعود عالی گفت: در آخرالزمان طلاق زیاد می‌شود و قطع رحم می‌شود و حتی پدر و مادر را کوچک می‌شمارند. همچنین در این دوران مردان خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان می‌کنند و افرادی همجنسگرا می‌شوند.

به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مسعود عالی سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب ششم محرم هیأت آئین حسینی با این موضوع که «بلاها چگونه انسان را به خدا نزدیک می‌کنند؟» اظهار داشت: در میان پیوندهای موجود دو پیوند وجود دارد که محبوب خداست و شیطان آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد. یکی پیوند خانواده و دیگری پیوند مومن و امام است. یکی از آیات الهی در قرآن، تشکیل خانواده معرفی شده است. پیامبر فرمود: هیچ بنایی محبوب‌تر از بنای خانواده برای خداوند نیست.

با ازدواج منیت‌ها از بین می‌رود

وی با اشاره به اینکه با ازدواج منیت‌ها از بین می‌رود و «من» کنار می‌رود و «ما» می‌شود و حتی با تولید فرزند همه تبدیل به «او» می‌شود، گفت: «من» تا حد ممکن کمرنگ می‌شود. جایی که مین انسان را بگیرد بسیار ارزشمند است زیرا بزرگترین دشمن بشر نفس اوست.

عالی افزود: اگر ما سه کلمه را در رابطه با خانواده از فرهنگ دینی بپذیریم و قبول کنیم، نگاه ما نسبت به خانواده و رفتار ما در خانواده تغییر خواهد کرد. خانه و خانواده محله عبادت است. عباداتی گیر انسان‌ می‌آید که با سبک‌ترین کارها می‌توان عباداتی کرد که در هیچ معبدی وجود ندارد. خانواده محل ریاضت به زبان سیر و سلوک است و سوم خانه محل تربیت است.

رفتاری در خانه که محبوب‌تر از اعتکاف در مسجد پیامبر است

این سخنران مذهبی گفت: انبوهی از روایات داریم که اهل بیت(ع) رفتارهای بسیار ساده‌ای را فرمودند که اگر زن یا مرد و یا حتی فرزند انجام دهد، آنچنان خداوند ارزش و ثواب به آن‌ها می‌دهد که در هیچ جای دیگر نیست. پیامبر(ص) فرمود: اگر زن و مرد در خانه بنشینند، پیش خدا محبوب‌تر از اعتکاف در مسجد من پیامبر است. باهم بنشینن حرف بزنند و درد و دل کنند، نه اینکه عبادت کنند، فقط حرف بزنند، این پاداش را دارد. در روایت دیگر از امام صادق(ع) است که اگر زنی یک ظرف آب دست شوهرش بدهد که البته برعکس آن هم هست یعنی نشان دهد توجه به همسرش دارد، از عبادت یک سال که روزها روزه باشد و شب‌ها شب زنده‌دار بهتر است. در جای دیگر دارد اگر مردی یک ساعت در خدمت خانواده باشد، از عبادت هزار سال بیشتر است. اینجا ثواب را بیشتر کردند زیرا مردان تنبل هستند برای همین پاداش بیشتر گذاشتند که تشویق شوند.

فرزندان خود را زیاد ببوسید

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) فرمود: اگر مردی یکی از زنان محرم خود یعنی مادر، خواهر و یا همسرش و دخترش را با هدیه‌ای خوشحال کند، خدا ضمانت کرده است که او را روز قیامت خوشحال کند. امام صادق(ع) فرمود: فرزندان خود را زیاد ببوسید. با هر بوسه‌ای که به او می‌زنید به اندازه ۵۰۰ سال عبادت پیش می‌روید.

چرا اسلام به خانواده اینقدر توجه دارد؟

عالی با اشاره به اینکه برخی تشکیک می‌کنند آیا این روایت‌ها صحیح است و این میزان پاداش می‌دهند، گفت: این روایت‌ها به قدری زیاد است که به قول طلبه‌ها تواتر معنوی دارد و بسیار صحیح‌السند است. از سوی دیگر اهل بیت آینده را می‌دیدند که روزی شیطان به خانواده حمله می‌کند و اگر موفق شود دیگر در خانواده سرباز تربیت نمی‌شود و  اخلاق در جامعه از بین می‌رود.

زن خانه‌دار جایگاه بالایی دارد

این سخنران مذهبی گفت: با این سفارش‌ها می‌توان خانه را معبد دانست. محور این معبد زن است بنابراین زنان نباید فکر کنند اگر خانه‌دار هستند ارزش پایینی دارند. به خاطر همین است که طلاق در اسلام اینقدر نهی شده است زیرا این معبد از دست می‌رود.