- ب ب +

خاطرات مردم لرستان از حاج قاسم منتشر شد

کتاب «هیرمان» نوشته رعنا مرادی نسب توسط انتشارات راه یار روانه بازار نشر شد.

 

به نقل از خبرگزار مهر، کتاب «هیرمان»، خاطرات مردم لرستان از روزهای شهادت حاج قاسم سلیمانی به قلم رعنا مرادی‌نسب توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب که دهمین جلد از عناوین ناشر درباره خاطرات مردمی از ایام شهادت سردار سلیمانی است، می‌خوانیم:

«بهار ۱۳۹۸ کسی چه می‌دانست از عمر پربرکت سرلشکر قاسم سلیمانی که قاعده دنیا و دنیاپرستان را برهم ریخته، کمتر از یک سال باقی مانده است؟! سرلشکری که مردمش او را با نام کوچکش صدا می‌زدند.

دور فلک چرخید و همان روزهای اول فروردین، استان‌هایی از کشور گرفتار سیل شد. دولت وقت، امکاناتش را بسیج کرد و اولین استان گرفتار در سیل به مدد رسانه‌ها، در توجه مردم و گروه‌های جهادی قرار گرفت تا خانه‌های سیل زده را از آب و گل درآورند، اما شوربختانه لرستان و خوزستان از این توجه محروم ماندند. سیل ویرانگری که گل‌ولای به جای مانده از آن، خانه‌ها را تا سقف پر کرد و مردم را بی پناه.

شب سیزدهم فروردین ۱۳۹۸ را همه لرستانی‌ها به خاطر دارند. شبی که ارتباط با پلدختر به حداقل رسید و آخرین تصویر، سیل هولناکی بود که چند خانه را در خود بلعید و و مردم بی پناهی که برای حفظ جان، روی پشت بام خانه‌هایشان پناه گرفته بودند.

همه چیز خبر از فاجعه بزرگ انسانی و تلفات سنگین می‌داد. اما از آنجا که اگر خدا نخواهد حتی برگی از درخت نمی‌افتد، صبح روز سیزدهم، خبر رسید که پیش‌بینی‌ها غلط بوده و مردم آسیب جانی ندیده‌اند، هرچند از خانه و زندگی‌شان چیزی باقی نمانده بود، جز انباری از گل! این یعنی نابودی سرپناه هزاران نفر.

در این بحران، حماسه‌های بسیاری خلق شد و یاد سال‌های دفاع مقدس دوباره زنده شد، اما دل‌خوری مردم از بی‌مهری‌ها برجای ماند؟ در میان این بی‌مهری‌ها، حاج‌قاسم، فرمانده محبوب مردمی، پابه‌میدان گذاشت. اوضاع مردم را از نزدیک لمس کرد و سنگ صبورشان شد. برخی از لُرهای سیل‌زده، پیش حاج قاسم زبان به شِکوه باز کردند که لرها از آغاز تاکنون، در هیچ دوره‌ای، به وطن پشت نکرده‌اند. افتخاراتشان را برشمردند و گفتند که این بی‌مهری حقشان نیست؟ بعد از آن دیدار، در رسانه‌ها دست‌خطی از حاج قاسم منتشر شد که محبوبیتش را بیش از پیش کرد: «دست تمام لرها خصوصاً بسیجیان را می‌بوسم و افتخار می‌کنم که نَسب لر دارم.» همین دست‌خط شد بنای توجه بیشتر به مناطق سیل‌زده و به تبع آن عمیق‌تر شدن محبت مردم لرستان به حاج‌قاسم.

به راستی که وطن‌دوستی و وفاداری لرها در تاریخ نظیر ندارد. از مقابله علی‌مردان خان فیلی با هجوم افغان‌ها گرفته تا رشادت‌های شهید محمد بروجردی و رزمندگان لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل علی سپاه و لشکر ۸۴ ارتش که به تأسی از قمربنی هاشم مرگ را به بازی گرفتند تا رسم وفا را به جا آوردند و حاج قاسم سلیمانی در قدردانی از این مردمان غیور، سرآمد بود…»

کتاب «هیرمان» که تحقیق آن برعهده مژگان بیرانوند، ستایش لطیف‌پور، فریبا مرادی‌نسب بوده و تدوین آن توسط رعنا مرادی‌نسب صورت گرفته است، در ۱۳۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرارگرفته است.