- ب ب +

علوی تهرانی پاسخ می‌دهد: سودهای بانکی چه ضرری برای دین‌داری دارد؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: باورع‌ترین افراد کسی است که در مواجهه با شبهه‌ها، توقف کند. یکی از مصادیق شبهه که در کشور ما رایج است، سودهای بانکی است که اگر اینها حرام قطعی نباشد، یعنی ربا نباشد، دارای شبهه است.

به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب هشتم ماه محرم مسجد حضرت امیر (ع) اظهار داشت: وظیفه ما این است که دین را حفظ کنیم. یکی از راه‌های حفظ دین، ورع است. با ورع‌ترین افراد کسی است که در مواجهه با شبهه‌ها، توقف کند. یکی از مصادیق شبهه که در کشور ما رایج است، سودهای بانکی است که اگر این‌ها حرام قطعی نباشد، یعنی ربا نباشد که از نظر بنده هست؛ دارای شبهه است پس باید برای حفظ دین در خصوص آن توقف کنیم.

ربا جنگ با خداست

وی افزود: زندگی ما یا مستقیماً دچار رباست یا گَرد ربا در زندگی ما وجود دارد. زمانی که پول ما به عنوان کاسب به بانک می‌رود، در میان پول‌های ربوی گردش پیدا می‌کند. بنابراین گرد ربا روی آن قرار می‌گیرد. ربا جنگ با خداست، کسی که با خدا در جنگ است، توقع نصرت نباید داشته باشد. اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند. این سیستم بانکی در شرایط موجود، مسلماً ربوی است.

بخشی از عملیات بانکی، دارای شبهه است؛ پس باید توقف کنیم

علوی تهرانی اظهار داشت: عالمی در عالم مکاشفه در یک ارتفاعی ابلیس را ملاقات کرد. به محاسنش دست کشید و گفت من محاسنم سفید شده است. دست از سر من بردار و او گفت: من حقیقتم اغواگری است. اگر دست از پا خطا کنی، از همین بالا تو را پایین می‌اندازم. خدا می‌فرماید کسی که دچار ربا شود، در جنگ با من است. حال ما چطور توقع بهبودی داریم؟ بهبودی با اصلاح نظام اقتصادی حاصل می‌شود، اما زیربنای نظام اقتصادی بانک‌ها هستند. بخشی از عملیات بانکی، دارای شبهه است؛ پس باید توقف کنیم.

مرا کمک کن تا گناهانت بخشیده شود

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه راه دوم برای حفظ دین، تسلیمِ امام معصوم بودن است، گفت: امام در مسیر کربلا با عبیدالله حر جعفی روبرو شدند و برای هدایت و نه جذب نیرو به او فرمود: تو سابقه بدی داری و دزد سر گردنه بودی و به حکومت اموی خدمت کردی. می‌خواهی اصلاح شوی؟ او گفت راهی هست؟ امام فرمود: بیا من را کمک کن. او گفت شمشیر و اسبم را می‌دهم. امام فرمود: نمی‌خواهم اما حال که نمی‌خواهی هدایت شوی، اینجا هم نمان و به جایی برو که صدای ما را نشنوی!

جایگاه کسانی که تسلیم پیامبر هستند

وی افزود: در آیه ۱۸ سوره زمر داریم: «آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند، آنان هستند که خدا آن‌ها را (به لطف خاص خود) هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالمند.» راوی، ذیل این آیه شریفه خدمت امام صادق(ع) می‌آید و می‌گوید: این قول به چه معناست و این‌ها چه کسانی هستند؟ امام می‌فرماید: این‌ها تسلیم پیامبر هستند و به حرف و سخن پیامبر چیزی زیاد نمی‌کنند و آن را عمل می‌کنند. برخی اشتباه تفسیر می‌کنند و معتقدند این‌ها افرادی هستند که حرف‌های مختلف را می‌شنوند و بهترینش را عمل می‌کنند؛ در حالی که این در تعارض با دیگر آیات قرآن است.

برای حفظ دین ما باید امام را بشناسیم

علوی تهرانی با بیان اینکه در روایت داریم که معصوم می‌فرماید به واسطه ما شما می‌توانید خدا را بشناسید، گفت: ما امروز چه شناختی از امام زمان داریم؟ برای حفظ دین ما باید امام را بشناسیم. پس برای حفظ دین، دو راه ورع و شناخت امام را داریم.

ثروت و جانت را فدای دین‌ات کن

این استاد اخلاق با طرح این سوال که آیا دین را باید فدای دنیا کنیم یا همه چیز را فدای دین کنیم، گفت: پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمود: من شما را به پنج مسأله توصیه می‌کنم که پنجمین توصیه آن این است که ثروت و جانت را فدای دین‌ات کن. ما ۱۸۰ درجه متفاوت هستیم. گاهی می‌گوییم بابا ول کنید، خدا اینقدر سخت نگرفته است. خدا با ما از طریق پیامبر(ص) صحبت کرده است. خُب ایشان می‌فرماید جان و ثروت را باید فدای دین فدا کرد. پس سخت است. برخی به پرداخت خمس و زکات که می‌رسند، می‌گویند این را آخوندها ساخته‌اند، اما درباره نماز می‌گویند: راحت است هزار رکعت هم می‌خوانیم.