- ب ب +

«اربعین» بخشی از حکومت مهدوی است/ شعار پرچم امام زمان (عج) در روز ظهور

جهانگیری گفت: به عقیده من اربعین مقدمه مهدویت یا مرتبط با حکومت امام زمان (عج) نیست، بلکه بخش و برشی از آن است که به شکل نیمه شفاف برای ما نمایان شده تا بتوانیم شمه و ذره‌ای از دوران ظهور را فهم کنیم.

یحیی جهانگیری، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در مورد رابطه و آمیختگی اربعین و مهدویت به خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس گفت: امامان معصوم (ع) در دوران خودشان سعی کردند شمه‌ای از حکومت الهی و اسلامی را به مردم نشان بدهند. مثلاً امام علی (ع) در دوران کوتاه خلافت خود تلاش داشت تا مؤلفه‌های حکومت اسلامی و جامعه اسلامی را ولو در حد اندکی به مردم نشان دهد. حضرت (ع) نشان داد عدالت اسلامی چنین است. حتی در مورد دخترم، اخلاق اسلامی چنان است. حتی نسبت به دشمنم، حکمت اسلامی این است. 

زمینه و زمانه باید برای حکومت مهدوی تشکیل شود

وی افزود: همچنین اهل‌ بیت (ع) سعی داشتند تا به مردم بفهمانند این نوع حکومت و این نوع حکمرانی الهی چندان نمی‌تواند استقامت پیدا کند، چرا که یا حکمرانان و امرای الهی که اهل بیت (ع) باشند به شهادت می‌رسند به دست دشمنان، یا جریان ظلم و جور اجازه حکمرانی اسلامی را به آن‌ها نخواهد داد. به تعبیری زمینه و زمانه اهل‌ بیت (ع) به شکلی بود که ظرفیت قبول حکمرانی و سلطنت قرآن و اسلام را نداشت و باید این زمینه و زمانه فراهم  شود تا حکومت عدل مهدوی به پا خیزد و اگر امیرالمؤمنین (ع) در دوران کوتاه خلافت خود دست به اقداماتی زد، می‌خواست نشان دهد که در آینده مهدی چنین حکمرانی خواهد کرد.

«اربعین» خود بخشی از حکومت مهدی است

جهانگیری بیان داشت: همه امامان شیعه ما را بشارت به آن حکومت مهدوی دادند و تجربه زیستی چنین حکومتی در تاریخ تنها در حکومت نبوی و دوره کوتاه علوی تجربه شده است. «اربعین» هم، چنین است. «اربعین» تنها برش و بخشی از حکومت الهی است. به عقیده من اربعین مقدمه مهدویت یا مرتبط با حکومت امام زمان (عج) نیست، بلکه بخش و برشی از آن است که به شکل نیمه شفاف برای ما نمایان شده تا بتوانیم شمه و ذره‌ای از دوران ظهور را فهم کنیم.

للزوّار الحسین (ع)

وی ادامه داد: در روایت است که مردم پس از ظهور مشتاقانه به بذل و بخشش دست می‌زنند و از این بخشش لذت می‌برند، این دقیقاً چیزی است که ما در میزبانی عراقی‌ها در اربعین شاهد هستیم. اگر به خانه عراقی‌ها بروید خواهید دید که زندگی و معیشت ساده‌ای دارند، اما تمام دارایی خود را در راه کربلا و در راه اربعین خرج می‌کنند و می‌بخشند و از این بخشش لذت می‌برند. وقتی به آن‌ها گفته می‌شود چرا در حالی که خودتان محتاج به این پول و سرمایه و غذا هستید آن را می بخشید و به دیگری می‌دهید می‌گویند: این کار را برای حسین و زائران آن انجام می‌دهیم.

خدا، هدفی که برایش بذل و بخشش می‌کنیم

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در این بخشش هدف «دادن» نیست، بلکه هدف لذت از بخشش است که شخص تجربه می‌کند. در اربعین مردم باید متوجه شوند که اگر ذره‌ای از حکومت مهدوی چنین است در ظهور امام زمان (عج) چه خواهد شد! اربعین جریان مردمی است البته مردمی نه به معنای دموکراسی یا جمهوریت بلکه به معنای خودجوش بودن کارها در اربعین.

وی گفت: جالب است که در بسیاری از اوقات وقتی دولت‌ها قصد ورود به اداره اربعین را داشتند موفق نبودند، اما از طرفی وقتی خود مردم در طول این چندین سال کار را به دست گرفتند و آن را به نحو احسن پیش بردند. یک کسی موکب به راه می‌اندازد، کس دیگر وسایل آن را فراهم می‌کند، پزشکی رایگان دست معالجه می‌زند، خطیبی بدون صله سخنرانی می‌کند، آشپزی بدون هیچ چشم داشتی برای زائران غذا می پزد و و تنها دلیل این شور و اشتیاق مردم یک چیز آن هم خدا.

حسین و عاشورایش مقدمه مهدی و ظهورش هستند

جهانگیری تصریح کرد: اگر قرار است حضرت مهدی (عج) ظهور کند و فرهنگ مهدوی را بسط و گسترش دهد، قبل از آن باید فرهنگ حسینی و شخصیت امام حسین (ع) به مردم معرفی شود، چرا که حضرت مهدی (عج) خودشان را با نام سیدالشهدا (ع) معرفی می‌کنند. حضرت (عج) خود را صمصام منتقم می‌خواند.

وی افزود: بر روی پرچم حضرت حجت (عج) شعار «الله اکبر» نوشته نشده، شعار «لا اله الا الله» نوشته نشده، شعار «محمد رسول الله» نوشته نشده، بلکه شعار مکتوب بر روی پرچم امام زمان (عج) «یالثارات الحسین» است. قبل از معرفی مهدی باید حسین معرفی شود و قبل از مهدویت و ظهور باید عاشورا شناخته شود.

ارتباط عجیب بین امام حسین (ع) و امام زمان (عج)

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: پیوندی که بین امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) وجود دارد، تقریباً بین هیچ یک از معصومان دیگر نیست. هم حضرت حجت (عج) به طور ویژه متوجه حضرت سیدالشهدا (ع) است و هم سیدالشهدا (ع) توجه و عنایت خاصی به امام زمان (عج) دارد. حتی این ارتباط در ادعیه نیز متجلی و متبلور است.

وی ادامه داد: به طور مثال در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «وَ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم» همچنین در دعای ندبه حضرت امام زمان (عج) را به عنوان منتقم کربلا صدا می‌زنیم و می‌گوییم: «أین الطالب بدم المقتول بکربلا؟» به طور کلی ارتباط این ۲ معصوم با یکدیگر بسیار شدید و قوی است.

پایان پیام/