- ب ب +

انتشار «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» کتابی که به ۵ حق مهم می‌پردازد

کتاب «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» اثر روح‌الله شریعتی است که به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» اثر روح الله شریعتی است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۰۳ صفحه منتشر شد.

کتاب حاضر با هدف بررسی فقهی حقوق سیاسی بشر به پنج حق سیاسی مهم پرداخته است و در هر یک از این حق‌ها دو رویکرد مثبت و منفی فقهی با توجه به مستندات هر رویکرد و دیدگاه‌های فقیهان برای بهره‌مندی دانشجویان و طلبه‌های علوم دینی تهیه شده است.

ساختار اثر

این اثر در سه بخش تألیف شده است؛ در بخش اول که به مفاهیم و کلیات اختصاص یافته، در سه فصل و ۹ گفتار مبنا و خاستگاه حقوق، منبع و شناسایی حقوق بشر، اهداف حقوق سیاسی بشر، نگاه کلی به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق سیاسی بشر، موضوع شناسی مصادیق حقوق بشر، حق تبعیض قائل نشدن یا مساوات، حق آزادی عقیده و بیان، حق مشارکت سیاسی، حقوق اقلیت‌ها، حق تشکیل مجامع و انجمن‌ها و احزاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در دومین بخش از این اثر که با عنوان «مبانی فقهی، حقوق سیاسی بشر» نگارش یافته، در سه فصل و دو گفتار به بیان حق و تکلیف در فقه، مبانی اسلامی حقوق سیاسی بشر (با دو رویکرد مثبت و منفی) و قواعد فقهی و حقوق سیاسی بشر (قاعده سلطنت، قاعده حرمت مال و جان و آبرو، قاعده عدم تبعیض، قاعده شوری، قاعده تعاون بر خیر، قاعده لاضرر، و اصل عدم ولایت) پرداخته است.

«بررسی فقهی مصادیق حقوق سیاسی بشر» عنوان سومین و آخرین بخش از کتاب حاضر است که این فصل در پنج بخش و ۱۵ گفتار به حق عدم تبعیض یا مساوات، حق آزادی عقیده و بیان، حق مشارکت سیاسی، حقوق اقلیت‌ها، حق تشکیل و عضویت در مجامع و انجمن‌ها و احزاب می‌پردازد.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به اینجا مراجعه کنند.

پایان پیام/