- ب ب +

کتاب «هرمنوتیک حقوقی» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «هرمنوتیک حقوقی» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

به نقل از خبرگزاری حوزه، چاپ دوم کتاب «هرمنوتیک حقوقی» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۲۰ صفحه منتشر شد.

هرمنوتیک حقوقی در معنای وسیع آن، شامل دو بخش متمایز است؛ بخش هنجاری آن که منطق فهم و تفسیر متون حقوقی، اعم از قوانین و مقررات و رویه های قضایی و قراردادها را در بر می گیرد، عهده دار تنقیح اصول و قواعد و توصیه های روشی مربوط به فهم و تفسیر این گونه متون است.

بخش دوم هرمنوتیک حقوقی، وجه فلسفی دارد و به بررسی مباحث و پرسش های نظری مربوط به متن حقوقی و فهم و تفسیر حقوقی می‌پردازد.

نوشتار حاضر، صرفاً متمرکز بر وجه فلسفی هرمنوتیک حقوقی است و از آن جا که هرمنوتیک حقوقی در سیمای فلسفی آن، بخشی از فلسفه حقوق است، این اثر ذیل «فلسفه حقوق» قرار می گیرد.

ساختار اثر

کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است؛ فصل نخست به شرح هرمنوتیک حقوقی و مسائل و پیشینه و نسبت آن با فلسفه حقوق می پردازد و در فصل دوم مباحث مربوط به هرمنوتیک متن حقوقی نظیر وجه تمایز متن حقوقی از دیگر متون، گفتمان اجتماعی بودن متن حقوقی، فعل گفتاری بودن قانون و تصویب آن به بحث گذاشته می شود.

فصل سوم به مهم ترین مسائل مربوط به تفسیر حقوقی می پردازد و در فصل چهارم، پس از توضیح اجمالی نظریه تفسیری هرمنوتیک فلسفی، پژواک و بازتاب آن در حوزه حقوق بررسی می شود.

فصل پایانی کتاب، به عینی گرایی در حقوق و تشخیص قضایی اختصاص دارد و کاربری های مختلف واژه عینیت (objectivity) در این عرصه به بحث می گذارد.

علاقه مندان برای خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.