- ب ب +

کتاب «با ما به کربلا بیایید» روانه بازار نشر شد

کتاب «با ما به کربلا بیایید (جستاری در بررسی و تحلیل حماسه کربلا)» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد صادقی اردستانی در ۴۰۸ صفحه روانه بازار نشر شد.

به نقل از خبرگزاری حوزه، کتاب «با ما به کربلا بیایید (جستاری در بررسی و تحلیل حماسه کربلا)» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد صادقی اردستانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۰۸ صفحه منتشر شد.

این اثر پژوهشی است که در موضوع جنبش امام حسین(ع) سامان یافته و مباحثی چون عزیمت امام حسن(ع) از مدینه، تدابیر امام و ناکامی های سپاه یزید، فضیلت عزاداری برای ایشان، نبش های سیاسی حضرت زینب(س) و تدابیر ایشان برای مدیریت بحران، عاقبت کار و کیفر دنیایی قاتلان امام حسین(ع)، تاریخچه حرم امام حسین(ع) و مباحثی از این دست در آن گنجانده شده است و نگاهی جامع به پدیده عاشورا دارد.

ساختار اثر

این اثر در ۱۸ فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «مدینه و امام حسین(ع)» نگارش یافته، به مهبط وحی، دعوت و بیعت، بیعت و هجرت، ایثار انصار، رفتار اصحاب و گفتار پیامبر(ص) پرداخته شده است.

فصل دوم این اثر به مسلم بن عقیل به عنوان اولین شهید عاشورایی اختصاص یافته و در سومین فصل با عنوان «تدبیر امام حسین(ع) و ناکامی معاویه»، به مباحثی از جمله وصیت معاویه به یزید، معاویه در مدینه، بر فراز منبر پیامبر(ص) و موضع گیری های امام حسین(ع) اشاره شده است.

نویسنده در فصل بعدی که تحت عنوان «کوفه و امام حسین(ع)» تألیف شده، ضمن بیان مبحثی در خصوص شهرشدن کوفه، به داستان شهرسازی پرداخته و در ادامه به نکوهش و ستایش کوفیان و همچنین به قبایل کوفه می پردازد.

پنجمین فصل از کتاب حاضر که با عنوان «امام حسین(ع) و حرام خواران و زیبابی های حلال خواری» اختصاص یافته، قساوت قلب از نتایج حرام خواری عنوان شده و نسبت به دقت در حلال و حرام تأکید شده و ضمن اشاره به زیبایی های وجدان و ایمان، به بیان داستان هایی در این راستا می پردازد.

در فصل ششم به بیان مباحثی در خصوص «اربعین حسینی» و اتفاقات پیش آمده در این خصوص اشاره شده است. هفتمین فصل از این اثر، به بیان توضیحاتی در خصوص «دفن پیکر مقدس امام حسین(ع)» اشاره می کند.

«گریه و معرفت» عنوان هشتمین فصل از کتاب حاضر است که در ابتدای این فصل پس از بیان چرایی گریه، به دو قسم گریه پوچ و گریه بامعرفت اشاره شده و در ادامه به پرهیز از سوء استفاده از ارزش های توحیدی و الهی تأکید شده است.

در فصل بعدی که با عنوان «قتلگاه و بارگاه امام حسین(ع)» تألیف شده، به پیش گویی امام علی(ع) در خصوص مکان نبرد امام حسین(ع) و خصوصیات یاران آن حضرت اشاره شده است.

«زینب(س) در سفرهای ۲۰ گانه» عنوان دهمین فصل از این اثر است که در این فصل، هشت سفر مجاهدانه آن حضرت مرور شده است.

در فصل یازدهم که با عنوان «زینب(س) فریاد جاودانه» نگارش یافته، به چند سؤال در خصوص زندگی حضرت زینب کبری(س) پاسخ داده شده است.

نویسنده در دوازدهمین فصل از این کتاب به «مدیریت بحران در سیره حضرت زینب(س)» پرداخته که در این راستا به مباحثی همچون کنار پیکر برادر، سوگواری حماسی، هنگام غارت خیمه ها، وداع در قتلگاه، خطبه زینب(س) در کوفه، خطابه زینب(س)، دفاع از جان امام، در مجلس یزید اشاره کرده است.

سیزدهمین فصل از کتاب حاضر به «تاریخچه حرم امام حسین(ع)» اختصاص یافته که در این رابطه به هشت عمارت حرم آن حضرت و همچنین ۱۶ مرتبه تعمیر و توسعه حرم ایشان پرداخته شده است.

فصل چهاردهم به هشت فاجعه در خصوص «تخریب ها و ساختن ها نسبت به حرم امام حسین(ع)» می پردازد.

در فصل پانزدهم به نفرین نوح(ع)، دعای پیامبر(ص)، نفرین امام علی(ع)، امام حسین(ع)» اشاره شده است.

«عاقبت کار و کیفر دنیایی قاتلان امام حسین(ع)» عنوان شانزدهمین فصل از این کتاب است که در این فصل اسامی تمامی قاتلان به همراه کیفر آنان ذکر شده است.

در فصل بعدی «چهل حدیث اخلاقی – اجتماعی امام حسین(ع)» تبیین شده است که از جمله موضوعات آنها می توان به آشتی با قهرکرده، اهتمام به امور مسلمانان، برکت میهمان و گناه شویی، پرهیز از عذرخواهی، پیشوای مردم، تضییع حقوق عائله، چاپلوسی و حسد، حفظ شخصیت مسلمان، رفع حاجت مؤمن، مساوات میان فرزندان، عفو با قدرت، عمل منافی عفت، غیبت و بدگویی، نیکی با بدان، هم نشینی با نا اهلان، دقت در سخن گفتن، صفات پرارزش پرداخت.

در هجدهمین و آخرین فصل از کتاب «با ما به کربلا بیایید» به مدایح و مراثی برگزیده اختصاص یافته است و اشعاری در این راستا بیان شده است.

علاقه مندان برای خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.