- ب ب +

«علم قرائت» قرآن را در این کتاب بخوانید

کتاب «علم قرائت» اثر حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «علم قرائت» اثر حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم است که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۰۰ صفحه به چاپ رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند مراقبت از قرآن در نزول تدریجی از طریق چهار عامل قرائت، حفظ، تعلیم و کتابت صورت گرفته است؛ چنان که پیامبر اکرم (ص) در وقت نزول قرآن بر این چهار عامل تأکید می‌کنند.

در اثر پیش رو به مباحثی از علم اختلافات قرائات مانند شکل‌گیری قرآن و قرائات، جمع قرآن، توحید مصاحف، بررسی عوامل اختلاف قرائات، استناد اختلاف قرائات به اجتهاد یا سنت و بررسی سندی و دلالی حدیث سبعه احرف پرداخته شده است.

برشی از اثر

 مراحل شکل‌گیری قرآن و قرائت

«قرائت با اقراء نخستین آیات بر پیامبر (ص) آغاز می‌شود. بر این اساس، اولین مقرئ قرآن کریم جبرئیل و اولین راوی آن پیامبر (ص) است، آن حضرت نیز موظف بوده پس از یادگیری و برای حفظ قرآن و به جهت هدایت مردم آن آیات را بر آنان تلاوت کند و از قرآن کریم به روش‌های گوناگون صیانت کند. آن حضرت شماری از صحابه برخوردار از حافظه قوی و سعی بلیغ را تحت تعلیم قرار داد و آنان تمام قرآن کریم را حفظ کرده، به تدریج آن حضرت عرضه می‌کردند. آنان بیش‌ترین کوشش را در آموزش کلام الله داشته‌اند.

سایر قاریان و حافظان که از تابعان‌ هستند، قرائت را از آنها دریافت کردند. صحابه نیز به تأسی از آن حضرت و پس از آنان تابعان و نیز تابعان به تعلیم قرآن و قرائت پرداختند تا آنکه ابوبکر احمد بن موسی (ابن مجاهد، قرّاء سبعه را نقد کردند و سه نفر دیگر به آن هفت نفر افزوده شدند که از آنها به قرّاء عشره یاد می‌کنند. در مرحله‌ای دیگر، چهار قاری دیگر نیز به قرّاء یاد شده افزوده شدند که از آنان با عنوان قرّاء اربعه عشر یاد می کنند.»

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به اینجا مراجعه کنند.

پایان پیام/