- ب ب +

بومی سازی دستگاه ثبت سیگنال‌های مغزی توسط یک شرکت دانش بنیان

محققان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، موفق به طراحی و ساخت دستگاه الکتروفیزیولوژی برای ثبت سیگنال‌های مغزی شدند.

به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به منظور توسعه فعالیت های تحقیقاتی درحوزه های علوم اعصاب شناختی، محققان و متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت دستگاه ثبت الکتروفیزیولوژی شدند.

امید شعاعی مدیر شرکت دانش بنیان نیک روتک رضوان با اشاره به کاربردهای گسترده این دستگاه در حوزه مغز و اعصاب گفت: دستگاه الکتروفیزیولوژی درثبت سیگنال های مغزی تک نورون درمحیط های آزمایشگاهی و پژوهشی استفاده می شود.

 وی افزود: محققان و پژوهشگران به‌ویژه در حوزه های علوم اعصاب شناختی می توانند با بررسی و تحلیل سیگنال های الکتریکی سلول های نورون های عصبی ذخیره شده توسط این دستگاه، فرایند مولکولی و سلولی مغز و اختلالات و نارسایی های مرتبط مغزی را شناسایی و از این یافته ها برای رفع و درمان نارسایی ها و مشکلات دراین زمینه اقدام کنند.

ثبت سیگنال های عصبی برای مشاهده و مطالعه ادراک، تصمیم گیری و یادگیری در مغز برای رمزگشایی از فرآیندهای هسته‌های فیزیولوژی و محاسباتی مغز ضروری است.

شعاعی بیان کرد: دستگاه ثبت الکتروفیزیولوژی با بهره گیری از توان متخصصان علمی و فنی و با کیفیت بالا و برخوردار از سطح فناوری پیشرفته و با قیمت مناسب طراحی و ساخته شده و قابل رقابت با مشابه خارجی آن است.

این مدیر حوزه دانش بنیان ابراز امیدواری کرد: با توسعه این محصول دانش بنیان ضمن تامین نیازهای داخلی، خدمات موثر و مثبتی ازسوی جامعه پزشکی و مراکز تحقیقاتی درحوزه علوم اعصاب شناختی در سطح کشور ارایه شود.

این شرکت دانش بنیان همچنین تاکنون به همت تیم های تخصصی و تحقیقاتی خود موفق به طراحی، تولید و ساخت دستگاه های هولتر مانیتور فشار خون، ثبت الکتروفیزیولوژی و محرک سلول‌های عصبی مغز شده که در مرحله اخذ استانداردها و مجوزهای رسمی قرار دارد.

پایان پیام/