- ب ب +

کتاب «بازپژوهی بیت الاحزان» منتشر و راهی بازار نشر شد

کتاب «بازپژوهی بیت الاحزان» شرحی بر زندگانی دخت مبارک پیامبر اسلام، حضرت فاطمه سلام الله علیها، به تازگی توسط انتشارات آوای ابتکار در قم، منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به نقل از خبرگزاری حوزه، کتاب «بازپژوهی بیت الاحزان» نوشته سید محمد رسول محرمی و دکتر زینب رحمانی شامل شرحی بر زندگانی دختر مبارک پیامبر اسلام، حضرت فاطمه سلام الله علیها، به تازگی توسط انتشارات آوای ابتکار در قم، منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسندگان کتاب، هدف از نگارش این مجلد را در ابتدا ادای دَینی به ساحت اول بانوی مظلوم عالم حضرت صدیقه طاهره (فاطمه) سلام الله علیها دانستند.

سید محمد رسول محرمی در این باره گفت: زندگانی حضرت زهرا(س) به دلیل حدیث پیامبر که فرمود: «فاطمة بضعة منی؛ فاطمه پاره ای از وجود من است»؛ دارای پندها و اندرزهای فراوانی تا مخاطبین بدانند که هویت تاریخی شیعه چرا با سرشت این دردانه رسول الله گره خورده است و سر منشأ پیدایش امامت است از صلب مبارک امیرالمومنین و این بانو رقم خورده است. ضمن اینکه برای محققین روشن می‌گردد که دلیل انزجار شیعیان و پیروان ایشان از عدو الله به چه دلایلی بوده است.

کتاب شریف «بیت الاحزان» تألیف عالم فرزانه و جلیل القدر مرحوم شیخ عباس قمی (ره) بوده و در این سال‌ها ترجمه‌های گوناگونی از این اثر نفیس شده است؛ که البته روحانی وارسته مرحوم سید محمود موسوی زرندی (جد پدری اینجانب) یکی از پیش‌قراولان ترجمه این اثر فاخر به حساب می‌آیند که مسلما منبع اصلی ما برای پژوهش در این مجلد نیز بوده است.
زینب رحمانی نیز گفت: در این راستا ما برخود لازم دیدیم؛ در عرصه‌ای که قلم‌ها میل به نگارش زندگی‌نامه‌های نوابغ علمی دنیا در سایه غربت و مهجوریت سویی پیدا کرده‌اند و کتاب بیت الاحزان را که به حق اثری ارزشمند در راستای باز نشر زندگی‌نامه دخت پیامبر حضرت زهرا؛ صدیقه الانسیه الحوراء (س) می‌باشد را باز پژوهی نمایند.
مولفین در ادامه تصریح کردند که در این کتاب سعی بر آن بوده است که از ترجمه محمد محمدی اشتهاردی و سید محمود موسوی زرندی استفاده شود و در در پانویس‌ها نیز همت گماردیم تا شخصیت‌های متن را نیز معرفی نموده و نکات حائز اهمیتی را نیز بیان نمایییم؛ گرچه این امر نیز به فراخور متن در لابه لای متن اصلی کتاب نیز گنجانده شده است؛ لکن سعی بر این بوده تا با حفظ امانت‌داری ادبی ترجمه متن اصلی را از اهم امور قرار دهیم و هم پنین در انتها سید محمد رسول محرمی بر این مطلب اذعان کرد که امید است این کتاب صدقه جاریه‌ای باشد برای روح بلند پدر بزرگ و پدر عزیزم (سید محمو موسوی زرندی و سید محمد جمال الدین محرمی)، تا خداوند منان این دو عزیز از دست‌رفته را بر سر سفره با برکت دخت نبی مکرم اسلام مهمان نماید.
گفتنی است، کتاب حاضر در هفت فصل و ۲۹۳ صفحه تالیفی یافته است که به قسمت هایی از فصل های کتاب می پردازیم:
فصل اول: : ولادت حضرت زهرا (س)
فصل دوم: القاب و صفات حضرت زهرا (س)
فصل سوم: مصحف حضرت زهرا (س)
فصل چهارم: فضائل حضرت زهرا (س)
فصل پنجم: ازدواج خضرت زهرا (س)
فصل ششم: وقایع بعد از رحلت رسول اکرم و ماجرای سقیفه (س)
فصل هفتم : شهادت حضرت زهرا (س)
در انتهای کتاب نیز زیارت نامه منتسب به حضرت زهرا (س) آورده شده است

لازم به ذکر است: این کتاب در موسسه الهیات پژوهی (مرکزآموزش الهیات ایران) تالیف یافته است.