- ب ب +

جلال آل‌احمد خطاب به امام خمینی: شما هم این خزعبلات را می‌خوانید؟

در کتاب «روشنفکر میهنی» آمده است: آل‌احمد درباره دیدار با امام خمینی می‌گوید: به قم رفتم و در خانه ایشان کتاب «غربزدگی» خود را کنار دستشان دیدم. گفتم: شما هم این خزعبلات را می‌خوانید؟ با نگاهی به من پرسیدند: شما آقای آل احمد هستید؟

به نقل از خبرگزاری فارس، امسال شصتمین سالگرد انتشار کتاب غربزدگی جلال آل احمد است. به‌همین دلیل به خاطره‌‌ای از دیدار جلال آل احمد با امام خمینی(ره) می‌پردازیم.

در کتاب «روشنفکر میهنی» که توسط  مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده درباره نحوه آشنایی جلال آل احمد با امام خمینی آمده است: با رحلت آیت‌الله بروجردی، جهان شیعه به استقبال مرجعی دیگر رفت و آیت‌الله خمینی که فقیهی شجاع و مبارز بود، پا به میدان گذاشت. جلال آل‌احمد نیز همانند دیگران، خیلی زود امام خمینی را شناخت و جزء طرفداران ایشان شد.

آل احمد در طول زندگی‌اش تنها یک بار امام را ملاقات کرد و آن دیدار در نخستین سال‌های نهضت اسلامی اتفاق افتاد. وی درباره این دیدار می‌گوید: «من پس از شنیدن نطق ایشان [امام خمینی]... احساس کردم باید ایشان را ببینم. به قم رفتم. در خانه ایشان کتاب «غربزدگی» خود را کنار دستشان دیدم. گفتم: شما هم این خزعبلات را می‌خوانید؟ با نگاهی به من پرسیدند: شما آقای آل احمد هستید؟ گفتم: بله. گفتند: آنچه ما باید بگوییم شما گفته‌اید.»

در ادامه جلال درباره این ملاقات می‌گوید: «من حتی دست پدرم را نبوسیده بودم، اما دست ایشان را بوسیدم.»

امام خمینی نیز در اردیبهشت ۱۳۵۹ درباره دیدار جلال با ایشان فرمودند: «آقای جلال آل‌احمد را جز یک ربع ساعت بیشتر ندیدم. در اوایل نهضت یک روز دیدم که آقایی در اتاق نشسته‌اند و کتاب ایشان غربزدگی جلوی من بود. ایشان به من گفتند: چطوری این چرت و پرت‌ها نزد شما آمده است؟ یک هم‌چو تعبیری و فهمیدم که ایشان هستند. مع‌الأسف دیگر او را ندیدم. خداوند ایشان را رحمت کند.»

 

جلال آل احمد که از هر فرصتی برای مبارزه با استبداد و استعمار استفاده می‌کرد و برای آشنا کردن مردم با توطئه‌های غربیان قلم می‌زد، در نهایت در ۱۸ شهریورماه ۱۳۴۸ درگذشت.

پایان پیام/



ضمائم:
جلال آل‌احمد خطاب به امام خمینی: شما هم این خزعبلات را می‌خوانید؟