- ب ب +

چاپ یازدهم «ماجراهای هاکلبری­فین» به خیابان انقلاب رسید

«ماجراهای هاکلبری­فین» اثر مارک تواین با ترجمه هوشنگ پیرنظر توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ یازدهم رسید.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «ماجراهای هاکلبری­فین» اثر مارک تواین با ترجمه هوشنگ پیرنظر توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ یازدهم رسید.

این کتاب رمانی از مارک تواین نویسنده آمریکایی است که برای اولین بار در دسامبر ۱۸۸۴ در بریتانیا و در فوریه ۱۸۸۵ در ایالات متحده منتشر شد. این اثر که معمولاً در میان رمان‌های بزرگ آمریکایی قرار دارد، یکی از اولین آثار در ادبیات اصلی آمریکا است که به زبان انگلیسی بومی نوشته شده است. داستان، توسط هاکلبری­فین یا همان هاک، به صورت اول شخص روایت می­‌شود. این اثر در واقع ادامه همان ماجراهای تام سایر است.

این اثر که بیش از ۲۰ سال قبل از انتشار آن متوقف شده بود، در چهل ­وسه فصل با طنزی تند و کنایه‌­دار به واکاوی خرافات و نژادپرستی پرداخته است. اندیشه­ مارک تواین مبنی بر اینکه نژادپرستی با برخی عقاید و خرافات گره خورده است در سرتاسر روایت هاکلبری­فین قابل مشاهده است.

«هاکلبری­فین» پس از انتشار به دلیل استفاده­ گسترده از ادبیات عامیانه و القاب نژادی، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و در طول قرن بیستم باوجود استدلال‌هایی مبنی بر ضدنژادپرستی بودن قهرمان داستان و شخصیت‌­ها، انتقاد از کتاب به دلیل استفاده از کلیشه‌های نژادی ادامه یافت. با این وجود هاکلبری­فین به دلیل تأثیرگذاری بر ادبیات کودکان و بازنمایی احساسات عمیق دوران کودکی در ادبیات جهان مورد توجه قرار گرفت.

آنچه شخصیت‌­ها در هاکلبری­فین به دنبال آن هستند آزادی است و این آزادی با تمدن موجود اقلیم آن­‌ها در تضاد است. این تضاد بین آزادی و تمدن، موضوع اصلی رمان را تشکیل داده است. در طول روایت، تلاش شخصیت­‌های اصلی برای تغییر آنچه در اقلیم و فرهنگشان جاری است بدل به یک مبارزه­ طولانی می­‌شود.

به جهت پرداخت مارک تواین به همین مسائل بنیادین ماجراهای هاکلبری­فین از زمان انتشارش همچنان موضوع مطالعه منتقدان ادبی بوده است.

چاپ یازدهم «ماجراهای هاکلبری­فین» اثر مارک تواین در ۵۰۰ نسخه و ۳۵۸ صفحه با قیمت ۱۶۵ هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر به بازار کتاب عرضه شد.

پایان پیام/