- ب ب +

نویسنده «سرداران ایرانی؛ از کوروش تا سلیمانی»: سردارانی چون شهید سلیمانی هنوز ناشناخته هستند

نویسنده کتاب «سرداران ایرانی» گفت: اگر در تاریخ برای ما درس عبرت نباشد باز به همان روزها بر می‌گردیم و همان مشکلات دوباره برای ما پیش می‌آید. اگر عبرت نمی‌گرفتیم معلوم نبود سرنوشت ما چه می‌شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران توانا آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «سرداران ایرانی؛ از کوروش تا سلیمانی» امروز ۱۶ اسفندماه در سالن محتشم بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، امیر سرتیپ احمد میقانی جانشین معاون اشراف ستاد کل نیروهایی مسلح، حجت‌الاسلام لواسانی مدیر گروه هویت و فرهنگ ایرانی پژوهشکده ایران‌شناسی و سردار مرتضی قربانی مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدباقر رجبی‌دوانی نویسنده اثر حضور داشتند. این کتاب به قلم محمدباقر رجبی‌دوانی به تحریر در آمده و درباره سرداران بزرگ و مردمان گمنامی است که به دفاع از آب و خاک اجدادی خویش به پا خاستند و اجازه ندادند عظمت ایران توسط مهاجمان بزرگ و کوچک به تاراج رود.

ابتدای برنامه رئیس بنیاد ایران‌شناسی پس از پاسداشت ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی آغاز کرد: برای ما در بنیاد ایران‌شناسی توفیقی است که برای تجلیل از دلاوری‌ها و قهرمان‌ستایی‌های چهره‌های بزرگ مدافع وطن و این آب و خاک مقدس، مراسمی با عنوان نمایی از کتاب سرداران ایرانی برگزار می‌کنیم.

ایرانیان هیچ وقت بت‌پرست نبودند

محمدحسین رجبی ادامه داد: تاریخ گواهی می‌دهد در این سرزمین بر خلاف سایر تمدن‌ها و دولت‌ها قرن‌هاست نشانی از تجاوز و تخریب تمدن‌ها وجود نداشته است. در حالیکه مرتب در معرض خطر و تجاوزات دشمنان بوده است. افتخار دیگر این سرزمین آن است که هیچ گاه این در این سرزمینِ پاک، بت‌پرستی رواج نداشته. در حالی که در تمام سرزمین‌های اطراف ایران سال‌ها بت‌پرستی وجود داشته است اما مردم این سرزمین هرگز به بت پرستی روی نیاوردند.

کوروش همان ذوالقرنین است

دوانی ادامه داد: کوروش که به تعبیر برخی مفّسران قرآن کریم از جمله علّامه طباطبایی به احتمال بسیار زیاد همان ذوالقرنینی است که قرآن از او یاد کرده. او صاحب قدرت در ایران و جهان بود و نام این سرزمین را بلندآوازه کرد. نویسنده تلاش کرده از زحمات این چهره‌های بزرگ که در دفاع از این سرزمین در مقابل دشمنان حماسه‌ها آفریدند تجلیل کند. این کتاب با کوروش آغاز می‌شود و با آریو برزن، سورنا و برخی چهره‌ها در ایران باستان ادامه یافته و به برخی از چهره‌های اسلامی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی مانند شهید چمران، بابایی، صیادشیرازی، همت و ...  می‌رسد. در آخر نیز با  سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، به پایان می‌رسد.

باید از تاریخ عبرت بگیریم

در ادامه محمدباقر رجبی پس از تبریک میلاد منجی عالم بشریت و ذکر بزرگداشت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، سخن خود را این‌گونه آغاز کرد: اگر در تاریخ برای ما درس عبرت نباشد باز به همان روزها بر می‌گردیم و همان مشکلات دوباره برای ما پیش می‌آید. اگر عبرت نمی‌گرفتیم معلوم نبود سرنوشت ما چه می‌شد. باید تاریخ را بخوانیم و درس بگیریم. بنده این کارها را برای این که ابتدا تفکری باشد برای مسئولین و سپس برای مردم انجام دادم. اگر از تاریخ عبرت گرفته بودیم چگونگی مذاکره و مناظره را یاد می‌گرفتیم.

حاج قاسم باید شناخته شود

نویسنده کتاب گفت: رهبری فرمان دادند از حاج قاسم نام برده شود، ایشان باید شناخته شوند. با وجود این همه کتابی که درباره حاج قاسم نوشته شده، ایشان نه تنها برای مردم ما ناشناخته مانده‌اند بلکه حتی برای بنده که نویسنده این کتاب هستم نیز ناشناخته است. حتی سربازانی که در عرصه‌های مختلف برای ایران حماسه آفرینی کرده‌اند را نمی‌شناسیم.

وی ادامه داد: اگر شما به نظامیان و سربازان هر جای دنیا نگاه کنید می‌بینید چقدر به آن‌ها احترام می‌گذارند، برای آن‌ها رژه‌های نظامی برگزار کرده و فیلم‌های زیادی درباره آن‌ها می‌سازند. اما ما کاری برای سرداران ایرانی مانند آریو برزن، سورنا و ... نمی‌کنیم. این سرداران هر جای دیگر دنیا بودند و برای هر کشور دیگری می‌جنگیدند، برای آنها فیلم‌های زیادی ساخته می‌شد.

انتشاراتی‌ها این کتاب را چاپ نمی‌کردند

دوانی در پایان تأکید کرد: اگر مقام معظم رهبری نبودند کسی حتی اسم سردار سلیمانی و دیگر سرداران ایرانی را بر زبان نمی‌آورد. ما وظیفه داریم نام آن‌ها را بیاوریم و برای آن‌ها کار کنیم. اما برخی انتشاراتی‌ها این کتاب را چاپ نمی‌کردند چرا که نام کوروش بر آن برده شده بود. برخی دیگر چاپ نمی‌کردند چرا که نام شهدا بر آن بود. به سختی توانستیم موفق به انتشار این کتاب شویم.

پایان پیام/