- ب ب +

تجربه مصاحبه با آیت‌الله خامنه‌ای درباره زنان در شماره جدید مجله «فکرآورد»

مجله علوم انسانی فکرآورد در اردیبهشت ۱۴۰۲، به منزلگاه دوم رسید و شماره دوم آن به زیور طبع آراسته شد. پرونده ویژه این شماره از فکرآورد با عنوان «ایراندخت»، نظر به وضعیت زنان در ایران معاصر دارد.

به نقل از خبرگزاری فارس، مجله علوم انسانی فکرآورد در اردیبهشت ۱۴۰۲، به منزلگاه دوم رسید و شماره دوم آن به زیور طبع آراسته شد. پرونده ویژه این شماره از فکرآورد با عنوان «ایراندخت»، نظر به وضعیت زنان در ایران معاصر دارد. این مجله در عکس جلد خود، چهره چهار نادره‌زن معاصر ایرانی را با هنر دست علیرضا زاکری به تصویر کشیده است. مرضیه حدیدچی زن مبارز و سیاستمدار،  طاهره صفارزاده زن ادیب و مبارز زمانه خویش، ایران درّودی زن نقاش و هنرمند و  طوبی کرمانی زن متفکر و فلسفه‌دان، چهره‌هایی هستند که به عنوان زن موفق ایرانی روی جلد فکرآورد، مورد تقدیر قرار گرفته و به مخاطبان فرزانه معرفی شده‌اند.

پرونده ویژه شماره دوم فکرآورد، به حضور اجتماعی زنان در جامعه امروز ایران پرداخته است. یادداشت «تاریخ تحلیلی حضور اجتماعی زنان» به قلم سمیه خراسانی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب از مهم‌ترین مطالب تحلیلی پرونده است. این یادداشت، تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که زنان در چه وضعی هستند و این وضع چگونه دگرگون می‌شود. در این پرونده، تجربه زیسته حضور اجتماعی زنانه طیبه میرزااسکندری در گفت‌وگویی صمیمانه با او، مورد بازخوانی قرار گرفته است. روزنامه‌نگاری که در دهه ۶۰، از اعضای شورای سردبیری مجله «زن روز» بوده، در آن سال‌ها تجربه مصاحبه با آیت‌الله خامنه‌ای آن هم با موضوع زنان را داشته است. همچنین از میان فعالان حوزه زنان، چند روایت از فعالیت‌های اجتماعی توران ولی‌مراد به نگارش درآمده است. برنامه «اردیبهشت» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما در حوزه زن و خانواده، در دهه ۸۰، توسط وی روی آنتن پخش رفته است.

از جمله بخش‌های خواندنیِ این شماره، بخش روایت‌نامه است که به شکل نوار زمان، نگاهی به اولین تکانه ملی برای ایران در عصر جدید دارد. این بخش، تلاش کرده روایتی بدیع از رویداد امتیازنامه رژی و مقاومت ملی شکل‌گرفته در برابر آن، ارائه دهد. در بخش کتاب فصل این شماره، کتاب «کنکاشی در تاریخ‌نگاری معاصر» نوشته یعقوب توکلی مورد مداقه قرار گرفته و در این‌باره مصاحبه‌ای با نویسنده نیز انجام شده است. نویسنده در این کتاب به سبک‌شناسی تاریخ‌نگاری معاصر ایران پرداخته است.

در بخش نقدنامه، جعفر علیان‌نژادی از پژوهشگران برجسته دانش سیاست در ایران، نگاهی انتقادی به فرامتن مقاله «سقوط» محسن رنانی داشته و به این مهم پرداخته که ایده سقوط در چه فکری ‌زاده می‌شود.

پایان پیام/