- ب ب +

برنامه‌ریزی زودهنگام برای اربعین؛ ۲۱ اقدام دولت برای تسهیل در سفر به کربلا

پیاده‌روی اربعین همیشه یکی از مهمترین برنامه‌های هر ساله‌ی عاشقان اباعبدالله الحسین است، به همین خاطر برای این عاشقان چگونگی برپایی این شور میلیونی مهم است؛ در این خصوص نگاهی به برخی اقدامات مسوولان از اربعین سال گذشته تابحال می‌اندازیم.

به نقل از خبرگزاری فارس: اربعین سال گذشته بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی به کشور عراق سفر کردند، دستگاه‌های مسئول تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زائران با کمترین مشکل به سفر کربلا بروند؛ از افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی به 6 نقطه تا ازدیاد تعداد موکب‌ها و گسترش زیرساخت‌‌های حمل‌ و‌ نقلی.

با وجود تمامی اقدامات اما برخی مشکلات و کاستی‌ها در زمینه حمل‌و‌نقل، پارکینگ، کم بودن گیت‌های خروج از کشور در مرزها باعث ایجاد اختلال در تردد زائران شد.

امسال اما مسئولان از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به استقبال اربعین ۱۴۰۲ رفته‌اند که در ادامه برخی از این اقدامات آمده است.

1- تشکیل قرارگاه مشترک عملیاتی اربعین میان ایران و عراق

یکی از موضوعاتی که همیشه در بحث مدیریت اربعین مطرح بود ایجاد هماهنگی‌های ویژه بین دولت ایران به‌عنوان پرزائرترین کشور خارجی و دولت عراق بود که جرقه این مسأله بلاخره زده شد و سیدمجید میراحمدی، معاون وزیر کشور در اسفندماه سال گذشته از توافق صورت گرفته با دولت عراق برای ایجاد یک قرارگاه مشترک عملیاتی اربعین خبر داد و گفت: این قرارگاه با هدف هماهنگی بهتر برای پیشبرد مسائل مرتبط با زائرین حسینی ایجاد می‌شود.

2- راه‌اندازی قطار ترکیبی به کربلا

مدیرعامل راه آهن از راه اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران - کربلا خبر داد و گفت: خط آهن شلمچه - بصره حدود ۲ سال دیگر تکمیل می‌شود، لذا برای تسهیل تردد زائران و گردشگران دو ملت ایران و عراق، تا زمان اتصال شبکه ریلی ایران به عراق، شرکت راه آهن با قطار ترکیبی به هموطنان خدمات دهی می‌کند.

مسیر قطار ترکیبی کربلا از این قرار است که مسافران با قطار تا شلمچه می‌روند. از آنجا یک مسیر ۳۰  کیلومتری را با اتوبوس تا بصره طی می‌کنند و در نهایت از بصره با قطار راهی کربلا می‌شوند.

3- گفت‌وگوی تلفنی وزرای ایران و عراق درباره راه آهن شلمچه- بصره

مهرداد بذرپاش وزارت راه و شهرسازی، در تماس تلفنی با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل ‌و نقل جمهوری عراق پروژه راه آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار داد.


4- بررسی امکان 24 ساعته شدن مرز خسروی

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به بهبود وضعیت تردد زائران اربعین از مرزها و کاهش تجمع کمک کند بالا بردن ساعت کاری مرزها است؛ در این خصوص سردار محمد شرفی رئیس قرارگاه اربعین فراجا اردبیهشت‌ماه ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید از مرز خسروی به امکان ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین امسال و برطرف شدن نواقص مرزهای مهران، شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: طرف عراقی قول و قرارهایی دادند که اگر این موارد نهایی شود به اطلاع مردم خواهد رسید.
 


5- گذرنامه‌های تاریخ گذشته، اعتبار پیدا می‌کنند

طی هماهنگی با کشور عراق، مطابق گفته معاون وزیر کشور استفاده از گذرنامه‌هایی که اعتبار آن‌ها تمام شده مورد توافق قرار گرفته است؛ میراحمدی همچنین به موافقت‌های انجام شده برای سفر زائران پاکستانی از طریق مرزهای ایران به عراق سخن گفت.

6- صدور گذرنامه ویژه برای زوار

مشخص شدن زمان و همچنین مرز مورد نظر زائران برای سفر به عراق از دیگر موضوعاتی است که کمتر کسی می‌تواند اهمیت آن را در امکان مدیریت بهتر نادیده بگیرد که سیدمجید میراحمدی معاون وزیر کشور در این خصوص در فروردین‌ماه امسال به ارائه گذرنامه ویژه به زائران اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که از قبل، تاریخ رفت‌وبرگشت و همچنین مرز مد نظر هر زائر برای خروج را مشخص کنیم.

7- برطرف شدن مشکل گذرگاه‌های خوزستان تا قبل از تیر ماه

احمد وحیدی وزیر کشور با تاکید بر تدوین طرح جامع گذرگاه‌های اربعین حسینی استان خوزستان گفت: مشکل گذرگاه‌های چذابه و شلمچه برای تسهیل تردد و حرکت زوار اربعین حسینی، قبل از تیرماه برطرف می‌شود.
 

 

8- ظرفیت پذیرش صد هزار خودرو در پارکینگ‌های خوزستان

علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان در نشست ستاد استانی اربعین گفت: ساماندهی و روان سازی تردد اتباع خارجی، جلوگیری از تردد رانتی یا غیرمجاز خودروها در پایانه مرزی، تدارک پارکینگ برای پذیرش صد هزار خودرو، ساماندهی تردد کامیون‌ها، توسعه راه آهن برای تسهیل بازگشت زائران، اجرای آسفالت در مسیرهایی که نیاز به ترمیم یا تعریض دارند از جمله اقداماتی است که برای اربعین در نظر گرفته شده است.

9- تلاش برای پشتیبانی حمل و نقل زوار از جانب دولت عراق

مسأله‌ی دیگر که با وجود همکاری بی‌دریغ مردم عراقی باز هم نیاز آن احساس می‌شد ایجاد سیستم حمل و نقل منظم و برنامه‌ریزی شده در عراق بود که رئیس ستاد مرکزی اربعین این مسأله را مورد توجه قرار داده و گفت: راهبرد ستاد بر این است که حمل‌و‌نقل زائرین در مرزها به صورت کامل از سوی دولت عراق پشتیبانی شود.

10- مجوز ورود اتوبوس‌های ایرانی به عراق در ایام اربعین

وزیر کشور در مورد گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف عراقی در مورد تسهیل شرایط زیارت اربعین حسینی گفت: یکی از موضوعات، مسأله حمل و نقل بود و برای اینکه تسهیلاتی فراهم شود تا اتوبوس‌های ایرانی بتوانند به داخل مرز عراق بروند، توافقاتی با مقامات عراقی صورت گرفت.
 


11- احداث مرکز درمانی در چذابه

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور به احداث مرکز بهداشتی، درمانی در مرز شلمچه پرداخت و در خصوص مرز چذابه و باشماق نیز گفت: مرکزی به مساحت ۱۰۰۰ متر جهت احداث مرکز درمانی در چذابه داریم؛ همچنین این کار تا سال آینده در مرز باشماق آغاز می‌شود.
 

12- احداث بیمارستان صحرایی و اعطای ۵ فروند بالگرد برای امدادرسانی

سرهنگ حسینی، مدیر بهداری رزم ستاد نیروهای مسلح نیز در اسفندماه سال گذشته از احداث دو بیمارستان صحرایی مجهز به انواع تجهیزات پزشکی پیشرفته و اعطای ۵ فروند بالگرد به هلال احمر و اورژانس خبر داد.

وی گفت: احداث ۸ بیمارستان صحرایی در ۴ مرز اصلی و پست امدادی در میرجاوه، اختصاص امکانات در ریمدان از دیگر اقدامات است.
 

 

13- رایزنی وزیر بهداشت ایران و رئیس حشدالشعبی عراق برای تأمین سلامت زائران اربعین

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با فاتح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی عراق گفت: استقرار واحدهای بهداشتی درمانی سیار و ایجاد تونل‌های عایق با هدف جلوگیری از گرمازدگی زائران اربعین، تدبیری ضروری است که اجرای آن در مراسم جهانی اربعین امسال می‌تواند به آسایش و رفاه زائران کمک کند.

14- تکمیل دو تونل در مسیر ایلام

از دیگر مشکلاتی که زائران اربعین در سال‌های گذشته همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کردند ترافیک سنگین محورهای منتهی به مرزهای خروجی از جمله مرز مهران به‌عنوان مرز اصلی ورود به عراق بود؛ در این خصوص حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در اسفندماه سال گذشته از اختصاص ۵۷۰ میلیارد ریال بودجه جهت تکمیل دو تونل در این مسیر خبر داد و بیان کرد: تونل‌های شماره یک اربعین باید تا پایان خردادماه به بهره‌برداری برسند؛ همچنین تونل شماره ۲ حداقل تا سه ماه آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

15- بهسازی روشنایی معابر ایلام

ولی‌الله ناصری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در اسفندماه سال گذشته از اصلاح سیستم روشنایی ۳ هزار و ۵۰۰ تیر برق در قالب چراغ‌های ال.ای.دی خبر داد و گفت: این طرح به اندازه ۱۰۰ کیلومتر شبکه است که در حوزه روشنایی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان بازسازی و اصلاح می‌شود.

16- بهبود جاده‌های رفت‌وبرگشت مرزهای کرمانشاه

مهرداد آهکی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمانشاه اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره اینکه به دنبال ۶ باند شدن مسیر رفت‌و‌برگشت به مرز کرمانشاه شامل قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه اسلام‌آباد غرب به قصرشیرین و مرز خسروی هستیم، گفت: قطعه ۱۰ که اصلی‌ترین قطعه اتصال‌دهنده به ورودی جاده قصرشیرین به خسروی است، با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.


وی ادامه داد: تقاطع نفت‌آباد در محل انتهایی جاده قصرشیرین و اتصال به جاده خسروی به طول ۴.۵ کیلومتر قطعا در اربعین سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

17- فراهم کردن آب مورد نیاز مرز شلمچه

محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل آبفای خوزستان در اردیبهشت‌ماه امسال با بیان اینکه در 2 پایانه مرزی اقداماتی در دستور کار است، ابراز کرد: ۳ مخزن ذخیره آب ۲۶ میلیون لیتری در پایانه مرزی شلمچه در یک سال گذشته احداث شد و خط توزیع آب مواکب نیز در حال تعویض است.

وی بیان کرد: همچنین از سال گذشته یک مخزن بتنی ۲۵ میلیون لیتری ذخیره آب در خرمشهر و ۲ مخزن نیم میلیون لیتری پیش ساخته فولادی در تأسیسات تقویت فشار در مرز شلمچه جهت پوشش مواکب نصب شد.
 


مدیرعامل آبفای خوزستان افزود: با اجرای خط ۳۱۵ به طول ۳ کیلومتر برای تفکیک آب آشامیدنی مواکب از روستاها هیچ مشکلی در تامین آب آشامیدنی اهالی روستاهای شلمچه و زائران اربعین وجود ندارد؛ برای تامین آب پایدار در مواکب و پایانه مرزی عراق نیز اقدامات موثری در حال انجام است.

کرمی نژاد گفت: همچنین ۲ لاگن ساخته شده تا در مجموع با وجود سه لاگن در بخش فاضلاب، مشکلی در جمع‌آوری پساپ فاضلاب در پایانه مرزی شلمچه نباشد.

18- احداث کارخانه‌های یخ در مرزهای اربعینی

سید‌زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام گفت: صد و پنجمین نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) بر روی سرعت بخشی به احداث کارخانه های یخ در مرزهای خسروی، مهران، چذابه، شلمچه و خسروی با توجه به گرمای هوا در مراسم سال آتی اربعین تاکید شد.

19- احداث بیش از ۸ هزار متر سایبان در پایانه مرزی مهران

 سید‌زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام گفت: احداث ۸ هزار مترمربع سایبان، تعمیر و مرمت سرویس‌های بهداشتی پایانه، تعمیر و مرمت سیستم‌های گرمایشی و سیستم آب و فاضلاب پایانه، احداث امکانات تاسیساتی و خدماتی و بازسازی و تعمیر مه پاش‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

20- گیت‌های مرز مهران افزایش می‌یابند

وزیر کشور در جلسه ستاد اربعین در مرز مهران از افزایش گیت های تردد در مرز مهران خبر داد و گفت: امسال بنا داریم زوار پشت مرزها معطل نشوند، که در این راستا افزایش درب‌های ورود و خروج در مرز در دستور کار است.

21- وزیر کشور: مشکل گذرگاه‌های چذابه و شلمچه برای تسهیل حرکت زوار قبل از تیرماه برطرف می‌شود

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور تاکید کرد: ضروری است تا همه طرح‌ها و برنامه‌های دست‌اندرکاران برگزاری مراسم اربعین در سال جاری به تسهیل رفت‌وآمد زائران از طریق مبادی مرزی و افزایش هرچه بیشتر امنیت آنان منجر شود.

وحیدی اضافه کرد: لازم است جاده دسترسی به پایانه شلمچه از جمله مسیر امام رضا(ع) و لجستیک صادراتی شلمچه توسط منطقه آزاد اروند تکمیل شود.
 


وزیر کشور گفت: افزایش تعداد مه‌پاش در مسیر رفت‌و‌برگشت زائران اربعین حسینی در ۲ گذرگاه چذابه و شلمچه ضروری است و احداث ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در پایانه‌های مرزی شلمچه نیز باید در دستور کار قرار گیرد که عملیات اجرایی ساخت ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی آغاز شده است.

وی همچنین اظهار کرد: طرح جامع گذرگاه‌های اربعین حسینی استان خوزستان باید تدوین شود؛ همچنین مشکل گذرگاه‌های چذابه و شلمچه برای تسهیل حرکت زوار قبل از تیرماه برطرف می‌شود.

پایان پیام/