- ب ب +

صد روز شکست رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در صد روز از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی چه صدماتی خورد؟
صد روز پیش، در ساعات اولیه صبح درهای »کمپ تجمیعی غزه« شکسته شد. جوانان غزه، با تسلیحاتی غیرقابل مقایسه با ارتش رژیم صهیونیستی دیوار امنیتی رژیم در اطراف غزه را شکستند و حماسه‌ای رقم زدند که چندین دهه بود حتی تجمیع چند ارتش بزرگ عربی هم از انجام آن ناتوان بود. هفت اکتبر ۲۰۲۳، جوانان مقاومت فلسطینی با یک برنامه اطلاعاتی و عملیاتی بینظیر، برای اولین بار پس از حدود ۶۰ سال وارد خاک اشغالی فلسطین شدند و به رژیم اشغالگر یادآوری کردند که این خانه غصبی است و دیر نیست زمانی که صاحبان اصلی اش آن را بازپس گیرند.
 
از همان ساعات اولیه حمله، اخبار واکنش‌های مسئولین رژیم به این عملیات تعجب زیادی برانگیخت. مسئولین رژیم متعهد به نابودی کامل حماس، کوچ اجباری ساکنین غزه و نابودی مقاومت در آن منطقه شدند. اهداف بلندپروازانه صهیونیست‌ها از همان ابتدا نوید یک نسل کشی بی‌نتیجه و جنایت جنگی بی‌حاصل را داشت. پس از گذشت صد روز اما دیگر بر همگان آشکار شده که این اهداف رژیم تا چه حد غیرواقعی و از سر هیجانات پس از شکست ترمیم ناپذیر ۷ اکتبر بوده است. در ادامه به بررسی بخشی از این شکست ها خواهیم پرداخت.
 
 صدمات استراتژیک و نظامی
اولین شکست استراتژیک، شکسته شدن هر چهار اصل دفاعی بن گوریون شامل بازدارندگی، اصل هشدار یا اشراف اطلاعاتی، اصل انتقال منطقه نبرد به قلمرو دشمن و اصل دفاع از شهرک نشینان در برابر حملات دشمن بود.
 
نفس انجام شدن عملیاتی در این وسعت نشان از شکست اصل اشراف اطلاعاتی رژیم، اصل بازدارندگی و انتقال منطقه نبرد به قلمرو دشمن است و ورود نیروهای رزمنده حماس به شهرها و شهرک‌های اطراف غزه و شلیک چند هزار موشک در لحظات اولیه نبرد، نشان از ناتوانی رژیم در دفاع از شهرک نشینان است.
 
دیگر شکست، شکست فاحش اطلاعاتی بود. نیروهای اطلاعاتی رژیم با وجود تجهیزات پیشرفته جاسوسی و نظارت، ناتوان از اشراف بر راه‌های ارتباطی اصلی بین رزمندگان فلسطینی بودند. همچنین اعتماد بیش از اندازه به تجهیزات پیشرفته برای نظارت و دفاع از نوار مرزی غزه باعث شد تا با نابودی آنها در لحظات اولیه عملیات، رزمندگان فلسطینی امکان تصرف چند پایگاه نظامی و کشته یا به اسارت گرفتن سربازان داخل آن را داشته باشند. فرماندهی خط دفاعی مرز غزه، در یک پایگاه متمرکز بود و نابودی آن سبب شد هشداری از این پایگاه به خطوط عقب‌تر مخابره نشود. همچنین طی ماه‌های منتهی به طوفان الاقصی، دستگاه اطلاعاتی رژیم با خوش خیالی امکان هرگونه عملیات مسلحانه از داخل غزه را منتفی میدانست و به دامی افتاد که سران مقاومت در تماس‌های تحت شنودشان، برای رژیم پهن کرده بودند.(۱) دیگر شکست امنیتی، شکست در رصد عملیات طوفان الاقصی با وجود همکاری‌های گسترده با سازمان‌های امنیتی امریکا بود.(۲)
 
از ابتدای عملیات رژیم صهیونیستی در غزه و حملات حزب الله لبنان در مرزهای شمالی، مقامات رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای پایین نشان دادن آمار تلفات خود داشته‌اند.(۳) بررسی شواهد میدانی و سابقه رژیم صهیونیستی نشان میدهد رسانه‌های این رژیم منبع موثقی برای آمارهای این چنینی نیستند.(۴)
 
رژیم صهیونیستی در این صد روز متحمل ضربات سنگینی از سوی جبهه مقاومت شده است. در حمله ۷ اکتبر، بیش از ۳۰۰ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند. تا ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ و حدودا دو ماه پس از ورود زمینی به غزه، بیش از ۷۵۰ خودرو زرهی شامل تانک و نفربر و تجهیزات مهندسی آسیب جزئی یا جدی دیده‌اند.(۵) بیش از ۵۰۰۰ سرباز ارتش رژیم مورد هدف قرار گرفته‌اند که از این تعداد، حدود ۱۶۰۰ نفر کشته شده‌اند و بقیه با جراحات جدی از میدان نبرد خارج شدند.(۶) در جبهه شمال نیز صهیونیست‌ها روزهای خوبی را پشت سر نمیگذارند. بیش از ۲۰۰۰ سرباز از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۵ ژانویه ۲۰۲۴ کشته یا زخمی شده‌اند. بیش از ۴۰ خودرو زرهی شامل حداقل ۲۰ تانک مرکاوا منهدم شده‌اند و بیش از ۱۸۰ موقعیت نظامی صهیونیستی در آن منطقه هدف قرار گرفته شده است.(۷)
 
از دیگر نمودهای شکست صهیونیست‌ها، پذیرش شرایط حماس و مقاومت در روند تبادل اسرای شهرک نشین و گروگان‌های فلسطینی بود.(۸) مقاومت در جریان این تبادل با تحویل اسرا در مناطق مرکزی غزه که رژیم ادعای کنترل آن را داشت، شکستی دیگر بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.(۹) رژیم صهیونیستی همچنین در چندین مرحله عملیات برای آزادسازی اسرا ناکام ماند و با تلفات جدی در نیروهای ویژه‌اش عقب نشینی کرد.(۱۰) کار تا جایی پیش رفت که در اوایل ژانویه، رزمندگان حماس موفق شدند چندنظامی صهونیست دیگر را نیز در غزه به اسارت بگیرند.(۱۱)
 
همه این شکست‌ها در غزه نمایانگر آن بود که رژِیم صهیونیستی کاملا ناتوان از عمل به وعده نابودی حماس است که مسئولین آن در روزهای اول از آن سخن میگفتند.(۱۲)
 
* صدمات در جنگ شناختی-رسانه‌ای
شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای با سیاست‌های تبعیض‌آمیز(۱۳) در تلاش برای کم‌رنگ جلوه دادن سال‌ها خشونت و توسعه اشغالگری صهیونیست‌ها، پوشش نابرابر و یک‌طرفه جنگ غزه بودند. هدف از این شکل از بازنمایی تصویرسازی و روایت واقعیت براساس منافع استکباری و دخالت در فرایند ادارک افکار عمومی و اثرگذاری هدفمند برروی مخاطبان است. با این حال، استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای و عملیات روانی از سوی رسانه‌های غربی در مسئله غزه، موفق از آب درنیامد و مخاطبان رسانه‌ها در دو حوزه ادراک مسئله و واکنش نسبت به آن برخلاف اهداف دستگاه‌های تبلیغاتی عمل کردند.
 
در روزهای ابتدایی جنگ، روایت صهیونیستی مبنی بر تروریستی و وحشیانه بودن طوفان الاقصی درحال فراگرفتن اینترنت بود(۱۴) اما با گذشت زمان اندکی، فعالان در فضای مجازی به تبیین رفتارهای رژیم صهیونیستی پرداخته(۱۵) و روایت صهیونیستها را ناکام گذاشتند.(۱۶) در عرض چند هفته، این روایت یکطرفه شروع به تغییر کرد. با شکست روایت سربریدن کودکان(۱۷) و رفتار بد حماس با اسرای شهرک نشین(۱۸) و موارد مشابه، بی‌اعتمادی گسترده‌ای نسبت به سیستم تبلیغاتی رژیم رخ داد. رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا جریان‌های حمایت از فلسطین را در دنیا ساکت و محدود نگه دارد اما حضور مردم پایتخت‌های کشورهای غربی همچون لندن، پاریس، استکهلم، واشنگتن و... در تظاهرات حمایت از فلسطین(۱۹) و حمایت دانشجویان دانشگاه‌های مطرح امریکایی از آرمان فلسطین(۲۰) این تلاش‌ها را با شکست روبرو کرد. همچنین عده زیادی از اهالی رسانه با بررسی تاریخ هفتاد و چندساله اشغالگری و اثبات متجاوز بودن و غاصب بودن رژیم صهیونیستی(۲۱) و افشای روایت استعماری(۲۲) و ذات استعماری رژیم صهیونیستی امکان طرح روایت قربانی از سوی رژیم صهیونیستی را محدود کردند.
 
* شکست در عرصه بین‌الملل:
* شکست در عرصه سیاسی بین‌الملل
طوفان الاقصی برنامه‌های سیاست بین‌الملل رژیم صهیونیستی را نیز با شکست همراه کرد. پیمان ابراهیمی یکی از مهم ترین برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای ادغام در منطقه و سلطه بر آن بود. طوفان الاقصی با موفقیت، جریان عادی‌سازی و ادغام اسرائیل در منطقه(۲۳) را متوقف کرد.
 
اسرائیل حتی حمایت بین‌المللی سابق را نیز ندارد و با کاهش شدید مقبولیت در بین سران قاطبه کشورهای دنیا(۲۴) روبروست. یکی از نشانه‌های این کاهش مقبولیت، مخالفت بیش از دو سوم کشورهای جهان با رژیم و آمریکا در رای گیری های سازمان ملل(۲۵) است.
 
* شکست در افکار عمومی بین‌الملل
در نتیجه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، موج محکومیت گسترده در بین افکار عمومی شکل گرفت و باعث چرخش معنادار(۲۶) آمارهای حمایت از فلسطین(۲۷) و محکومیت رژیم(۲۸) شد. حدود ۷۰ درصد مردم در بریتانیا و حدود ۶۰ درصد مردم ایالات متحده مخالف سیاست های جنگ افروزانه رژیم صهیونیستی شدند. این دو کشور جزو حامیان اصلی رژیم صهیونیستی‌اند.
 
* شکست در عرصه سیاست داخلی
شکاف سیاسی درون رژیم پیش از جنگ نیز آشکار بود و پیش‌بینی‌ها برای از بین رفتن این شکاف با وقوع یک جنگ به واقعیت نپیوست.(۲۹) رژِیم صهیونیستی همچنین در راهبر از بین بردن آرمان مقاومت مسلحانه فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی ناکام ماند.(۳۰) نظرسنجی‌ها نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری پس از ۷ اکتبر به مقاومت مسلحانه متمایل‌اند. راه حل دو دولتی نیز دیگر آنچنان خریداری بین مردم فلسطین ندارد.(۳۱) 
 
شهرک نشینانی که ریشه در این خاک ندارند با شروع درگیری‌ها در غزه و مرزهای شمالی، شروع به مهاجرت معکوس کرده و به دیگر نقاط دنیا فرار کردند. سیاست افزایش جمعیت شهرک نشینان با فرار بیش از ۲۳۰۰۰۰ شهرک نشین از مناطق نزدیک به مرزهای شمالی پس از حملات حزب الله لبنان(۳۲) و فرار بیش از ۱۲۰۰۰۰ شهرک نشین(۳۳) از اطراف غزه به خارج سرزمین های اشغالی شکست خورد.
 
* شکست اقتصادی
جنگ غزه و تبعات آن فشار سنگینی روی اقتصاد واردات محور و همچنین کشاورزی رژیم صهیونیستی داشت. با فراخوان حدود ۲۲۰۰۰۰ نیروی ذخیره(۳۴) ضربه جدی به منابع نیروی انسانی اقتصاد رژیم وارد شد.  برخی تحلیلگران معتقدند این جنگ در طولانی مدت، ضربه‌ای چهار صد میلیارد دلاری به اقتصاد اسرائیل خواهد زد.(۳۵) این جنگ که تاکنون، روزانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار برای اسرائیل هزینه به همراه داشته(۳۶)  در آینده نیز مشکلات اقتصادی عدیده‌ای برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت. بخش کشاورزی در زمین‌های نزدیک مناطق عملیاتی (در مرز با لبنان و غزه)، بخاطر نبود کارگر(۳۷) با افت شدید همراه بوده است.
 
اقتصاد اسرائیل وابستگی شدیدی به واردات از راه دریا دارد. آسیب(۳۸) به تجارت دریایی(۳۹) پس از کنترل باب المندب به دست یمن(۴۰) باعث شد تا اسرائیل دست به دامان ایالات متحده و دیگر متحدان غربی‌اش برای برقراری امنیت تجارت دریایی‌اش شود. برخی از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا همکاری خود با بنادر اسرائیلی را متوقف کرده‌اند. بنادر تجاری در حملات یمن به ایلات(۴۱) و مقاومت عراق به حیفا(۴۲) نیز آسیب دیده‌اند. همه اینها موجب رکود اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های واردات و سرمایه گذاری(۴۳) در رژیم صهیونیستی(۴۴) شده است.
 
* صبر صدروزه، عامل شکست صدروزه
رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم در ۹ ژانویه ۲۰۲۴، از آشکار شدن نشانه‌های شکست رژیم برای همگان گفتند: «رژیم صهیونیستی بعد از این قریب صد روز جنایتی که دارد انجام میدهد، به هیچکدام از هدفهایش نرسیده. شکست یعنی چه؟ شکست یعنی همین. گفت حماس را از بین میبریم، نتوانستند. گفت مردم غزه را منتقل میکنیم، نتوانست. گفت جلو اقدامات مقاومت را میگیریم، نتوانستند. مقاومت زنده، سرحال، آماده، آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطله‌ی جنایتکار به پیشانی‌اش خورده. این وضعی است که امروز وجود دارد.» رهبر انقلاب در روزهای ابتدایی جنگ در ۲۵ اکتبر نیز نوید پیروزی را به مردم غزه بخاطر صبر و توکل مثال زدنی‌شان در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی داده بود و اکنون پس از صدروز، این پیش‌بینی درحال نزدیک شدن به وقوع است.
 
منابع:
[۱] https://www.nytimes.com/۲۰۲۳/۱۰/۱۰/world/middleeast/israel-gaza-security-failure.html
[۲] https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/kirby-biden-israel-intelligence-hamas-b۲۴۵۷۷۸۶.html
[۳] https://new.thecradle.co/articles-id/۱۵۲۴۷
[۴] https://new.thecradle.co/articles/the-hidden-toll-is-israel-downplaying-soldiers-deaths
[۵] https://arabic.rt.com/middle_east/۱۵۲۴۰۳۳-%D۹%۸A%D۸%AD%D۹%۸A%D۹%۸۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۹%۸A%D۸%A۸%D۸%B۹%D۸%AB-%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۹-%D۹%۸۵%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۸%A۹-%D۸%A۵%D۹%۸۴%D۹%۸۹-%D۸%A۳%D۸%B۹%D۸%B۶%D۸%A۷%D۸%A۱-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۵%D۹%۸۳%D۸%AA%D۸%A۸-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸A%D۸%A۷%D۸%B۳%D۹%۸A-%D۹%۸۴%D۹%۸۰%D۸%AD%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%B۳/
[۶] https://www.middleeasteye.net/news/gaza-war-israel-palestine-sinwar-hamas-smashing-army-submit-conditions
[۷] https://t.me/mmirleb/۱۲۷۶
[۸] https://www.nytimes.com/live/۲۰۲۳/۱۱/۲۵/world/israel-hamas-hostages-gaza-war
[۹] https://www.aljazeera.com/news/liveblog/۲۰۲۳/۱۱/۲۵/israel-hamas-war-live-israeli-officials-say-۳۹-palestinians
[۱۰] https://www.nytimes.com/۲۰۲۳/۱۲/۰۸/world/middleeast/israel-hostage-rescue-hamas.html
[۱۱] https://twitter.com/Israel/status/۱۷۴۴۳۸۷۳۱۴۲۷۹۶۶۵۸۶۷
[۱۲] https://www.csis.org/analysis/what-does-destroying-hamas-mean
[۱۳] https://new.thecradle.co/articles/meta-taking-steps-to-censor-support-for-palestinian-resistance
[۱۴] https://www.thenewhumanitarian.org/editorial/۲۰۲۳/۱۰/۲۳/media-coverage-israel-and-gaza-double-standards
[۱۵] https://www.aljazeera.com/opinions/۲۰۲۳/۱۰/۲۵/western-media-failures-say-more-about-the-west-than-gaza
[۱۶] https://abcnews.go.com/International/social-media-information-war-israel-hamas-conflict/story?id=۱۰۴۸۴۵۰۳۹
[۱۷] https://www.aljazeera.com/opinions/۲۰۲۳/۱۰/۱۳/watching-the-watchdogs-babies-and-truth-die-together-in-israel-palestine
[۱۸] https://www.middleeastmonitor.com/۲۰۲۳۱۱۲۸-israel-freed-captives-testify-to-being-treated-extremely-well-by-hamas/
[۱۹] https://www.aljazeera.com/gallery/۲۰۲۳/۱۱/۱۷/photos-people-protest-israeli-war-on-gaza-across-the-world
[۲۰] https://www.thecrimson.com/article/۲۰۲۳/۱۱/۱۸/university-hall-occupation-ends/
[۲۱] https://www.youtube.com/watch?v=esli-uLlN۲A
[۲۲] https://www.aljazeera.com/features/۲۰۱۵/۱۰/۲۷/occupied-words-on-israels-colonial-narrative
[۲۳] https://peoplesdispatch.org/۲۰۲۳/۱۲/۲۲/normalization-with-israel-has-been-ended-by-its-brutal-war-on-gaza/
[۲۴] https://www.newarab.com/news/israel-will-face-growing-global-pressure-over-gaza-war-fm
[۲۵] https://www.aljazeera.com/news/۲۰۲۳/۱۲/۱۲/un-general-assembly-votes-overwhelmingly-in-favour-of-gaza-ceasefire
[۲۶] https://www.brookings.edu/articles/israel-loses-much-of-the-support-it-gained-after-hamas-attack/
[۲۷] https://www.dataforprogress.org/blog/۲۰۲۳/۱۰/۱۹/voters-agree-the-us-should-call-for-a-ceasefire-and-de-escalation-of-violence-in-gaza
[۲۸] https://new.thecradle.co/articles/۷۶-percent-of-uk-citizens-want-ceasefire-in-gaza-poll
[۲۹] https://democracysos.substack.com/p/how-did-israels-government-become
[۳۰] https://www.nbcnews.com/investigations/palestinian-support-armed-struggle-rising-gaza-death-estimate-tops-۲۰۰-rcna۱۳۰۵۱۶
[۳۱] https://news.gallup.com/poll/۵۱۲۸۲۸/palestinians-lack-faith-biden-two-state-solution.aspx
[۳۲] https://t.me/mmirleb/۱۲۷۶
[۳۳] https://www.timesofisrael.com/about-۲۰۰۰۰۰-israelis-internally-displaced-amid-ongoing-gaza-war-tensions-in-north/
[۳۴] https://www.washingtonpost.com/world/۲۰۲۳/۱۲/۳۱/gaza-war-costs-israel-economy/
[۳۵] https://www.rand.org/pubs/commentary/۲۰۲۳/۱۱/from-the-ashes-of-hamas-israel-war-can-economics-drive.html
[۳۶] https://www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۳-۱۱-۱۲/israel-s-hamas-war-budget-leaves-netanyahu-caught-between-markets-and-politics
[۳۷] https://www.timesofisrael.com/as-crops-wither-farmers-say-fields-will-soon-be-barren-without-foreign-workers/
[۳۸] https://maritime-executive.com/article/oocl-decides-not-to-serve-israel-for-operational-reasons
[۳۹] https://www.maritimegateway.com/chinese-shipping-major-stops-connectivity-to-israel-ports/
[۴۰] https://www.aljazeera.com/news/۲۰۲۳/۱۲/۲۰/are-houthi-red-sea-attacks-hurting-israel-and-disrupting-global-trade
[۴۱] https://www.reuters.com/world/middle-east/israels-eilat-port-sees-۸۵-drop-activity-amid-red-sea-houthi-attacks-۲۰۲۳-۱۲-۲۱/
[۴۲] https://www.presstv.ir/Detail/۲۰۲۴/۰۱/۰۸/۷۱۷۸۲۷/Iraqi-resistance-strike-against-occupied-haifa-shows-what-israel-deal-with
[۴۳] https://www.ft.com/content/۷۷d۷ff۶b-۸۵f۷-۴۰ba-babe-ed۸۲a۳e۸۲۰۸f
[۴۴] https://new.thecradle.co/articles/blowback-the-gaza-wars-massive-toll-on-israels-economy