- ب ب +

آیت‌الله امین شیرازی به ملکوت اعلی پیوست

 
آیت‌الله «احمد امین شیرازی» از اساتید برجسته ادبیات عرب حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت. آن مرحوم علاوه بر تدریس در حوزه علمیه قم و تربیت شاگردان زیاد، صاحب آثاری به زبان‌های فارسی و عربی در موضوعات علمِ صرف، نحو، بیان و بدیع بود.
ایشان پس از تحصیلات نخستین، در هفده‌سالگی (1336ش) رهسپار مشهد مقدس شد و در مدرسه نواب سکونت گزید و مدت هفت سال علوم ادبى را نزد ادیب نامى خراسان محمدتقی ادیب نیشابورى فراگرفت و هرآنچه را آموخت، نگاشت و تدریس کرد و مورد توجه فراوان استادش قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که استاد، یک دوره درس خصوصى نحو و بلاغت براى او قرار داد و به دریافت اجازات متعدد تدریس و تعلیم علوم ادبى نائل آمد و پس ‌از آن شرح لمعه و خلاصة الحساب شیخ بهایى را نزد حضرت آیت‌الله حاج سید احمد مدرس یزدى فراگرفت. در سال 1343ش، رهسپار قم شد و به تدریس و تحصیل پرداخت. او به دعوت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانى به تدریس علوم ادبى در مدرسه علوى (اول خیابان تهران) پرداخت و هم‌زمان به تحصیل سطوح عالیه مشغول شد. اساتید ایشان ازاین‌قرارند: حضرات آیات: نورى همدانى (رسائل)، فاضل لنکرانى (مکاسب و کفایه)، اعتمادى (قوانین)، شهید مفتح (حکمت شرح منظومه)، جوادى آملى (اسفار)، حسن‏‌زاده آملى (شرح چغمینى و تشریح الأفلاک شیخ بهایى - رحمه‌الله - در علم نجوم) و گرامى قمى (منطق شرح منظومه). پس‌ از آن به درس خارج آیات عظام آقایان: گلپایگانى، میرزا هاشم آملى، اراکى، محقق داماد، حاج ‌آقا مرتضى حائرى و وحید خراسانى، حاضر شد و مبانى علمی‌اش را استوار ساخت. او در کنار تحصیل در مدرسه منتظریه (حقانى) و مسجد امام و مدرسه فیضیه و مدرسه علمیه رضویه به تدریس علوم ادبى اشتغال داشت و درس‌هایش، از جمله معروف‌ترین و شلوغ‌ترین درس‌های ادبى حوزه علمیه قم بود. سپس به دعوت مرحوم آیت‌الله حاج سید مهدى ابن‌ الرضا به خوانسار رفت و مدت سه سال در مدرسه علمیه ولی‌عصر به تدریس علوم دینى پرداخت و در مدارس آن شهر به تبلیغ دین اشتغال داشت. پس از پیروزى انقلاب اسلامى به دعوت مرحوم آیت‌الله سید حسن طاهرى خرم‌آبادی به خرم‌آباد رفت و به تدریس در حوزه خواهران و کارهاى فرهنگى و انقلابى در ارگان‌ها و نهادهاى مختلف انقلابى پرداخت. در سال 1362 به قم بازگشت و به تألیف و تدریس و تبلیغ دین در شهرهاى مختلف مشغول شد و آثار فراوان پدید آورد.
 
موسسه جامع نور آیات این مصیبت را به شیخ محمدحسین امین شیرازی تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم رضوان الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسألت می نماید.