- ب ب +

تلاش جهادی و میدانی برای کمک به سیل‌زدگان/ همه پای کار آمدند

با گذشت پنج روز از آغاز بارش‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بوچستان، تیم‌های امدادی همچنان در حال کمک رسانی به مردم، تامین اقلام اساسی و ضروری زندگی آنان هستند و بیشتر راه‌های دسترسی بازگشایی شده‌است.
 
 
 
شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان از نهم اسفند ماه درگیر سیل شده اند به طور که راه دسترسی به برخی روستاهای این منطقه مسدود شده و سدهای مخزنی در این محدوده نیز سرریز شده اند.
 
البته دستگاههای امدادی از پیش از آغاز بارش‌ها و به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر شدت بارندگی و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در حالت آماده‌باش بودند و به محض آغاز سیلاب برای امدادرسانی به مردم وارد میدان شدند.
با این وجود، شدت بارش ها، وسعت سیلاب، شرایط جغرافیایی منطقه که با وقوع یک سیلاب، راههای ارتباطی به طور کامل مسدود می شود و تعداد بالای روستاهای گرفتار در سیلاب سبب شد تا در پایان هفته منتهی به ۱۱ اسفند که با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همزمان شده بود، حجم امدادرسانی ها به منطقه افزایش یابد.
 
این بارندگی و سیلاب ۱۶ شهرستان و هزار و ۹۴۷ روستا را در جنوب سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خود قرار داده بود و از آنجا که اغلب راههای مواصلاتی در مسیل رودخانه های فصلی واقع شده اند، با پر شدن رودخانه ها، راه دسترسی به مردم ساکن روستا نیز قطع می شود؛ به همین دلیل امدادگران در سه روز نخست توانستند ۲۰ محور از مجموع ۲۵ محور مسدود شده را با کمک عوامل راهداری بازگشایی کنند تا امکان ارسال کمک ها نیز فراهم شود.
 
از سوی دیگر تداوم بارش‌ها در روزهای نخست وقوع سیل، امکان جوی برای پرواز بالگرد بر فراز مناطق سیلزده و کمک رسانی به مردم را سلب کرده بود که سرانجام شنبه ۱۲ اسفندماه امکان استفاده از بالگرد فراهم شد و امدادگران توانستند از این طریق به کمک رسانی به مناطق محاصره شده در سیل کمک کنند. هرچند در این مدت امدادگران با استفاده از قایق، کمک به مردم را ادامه دادند.
 
در مجموع می توان گفت از همان ابتدا استاندار و فرمانداران شهرستان‌های درگیر سیلاب به عنوان رئیس ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران اضطراری نسبت به تشکیل جلسه با حضور دستگاههای اجرایی اقدام کردند و از همان ساعت اولیه اقدامات لازم برای امدارسانی در دستور کار قرار گرفت.
اکنون بر اساس آخرین آمارها ۲۰۰ تیم امدادی با پشتیبانی پنج استان همجوار سیستان و بلوچستان در منطقه حضور دارند و مشغول امدادسانی به متاثرین از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند ضمن آنکه ۲ بالگرد هلال احمر نیز در حال ارایه خدمات به مردم گرفتار در مناطق صعب العبور هستند.
 
یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر که برای تسریع در خدمت رسانی به سیستان و بلوچستان رفته است در این باره اعلام کرد:‌ بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی هلال احمر در حال امدادرسانی هستند که ۵۰ تیم عملیاتی از استان‌های خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی و نیز استان کرمان برای امدادرسانی اضافه شدند.
 
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه هزار و ۸۴۰ روستا در ۱۱ شهرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، افزود: با توجه به اینکه راه ارتباط زمینی تعداد محدودی روستا قطع است، ۲ بالگرد و ۱۲ قایق در حال امدادرسانی به افراد متاثر از سیل هستند.
تلاش برای بازگشایی راهها
 
محمدحسن نامی معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از نهم اسفند، در مجموع ۱۶ استان درگیر سیل و آبگرفتگی ناشی از بارش ها بودند که از همان ابتدا و به دنبال نیاز به ارزیابی مناطق تحت تاثیر و امدادرسانی سریع، اعزام بالگرد اورژانس به مناطق سیلزده انجام گرفت.
 
به گفته نامی، تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شدند که بیشترین آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهای عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کرده‌اند.
 
نامی به آخرین وضعیت منطقه اشاره کرد و گفت: بیشتر ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شده بود که تاکنون حدود ۲۰ محور بازگشایی شده و باقی محورها نیز با حضور گروه‌های راهداری و امداد در حال بازگشایی است.
 
بسیج همه جانبه برای کمک به حادثه دیدگان
 
بر این اساس نیروهای امدادی از دستگاههای مختلف در پنج روز گذشته پای کار بوده اند؛ با اتمام فرآیند انتخابات در کشور، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به وزیر کشور مأموریت داد که با سفر به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، فرآیند امدادرسانی به مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی را تسریع بخشد.
 
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز عصر روز شنبه - ۱۲ اسفند - در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت سیل اخیر در این استان را بررسی کرد و بسیج همه جانبه امکانات و دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان برای کمک به حادثه دیدگان را خواستار شد.
 
اکنون وزیر کشور در جنوب سیستان و بلوچستان حضور دارد و از نزدیک بر روند امدادرسانی ها نظارت دارد؛ وی پس از بازدیدهای خود روند کمک رسانی به سیلزدگان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در کنار حوزه مدیریت بحران، تیم استانداری و فرمانداری‌ها شاهد حضور میدانی و جهادی جمعیت هلال احمر، دستگاه‌های خدمات رسان، نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی بلافاصله وارد میدان شدند.
 
وی افزود: اگرچه برخی تلاش کردند بگویند مسوولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان و بلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه بود، چرا که از همان ابتدا تمام هم و غم مسوولان و متولیان امر کمک رسانی و امدادرسانی به سیل زدگان بود.
 
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز دیروز - یکشنبه ۱۳ اسفند - با اشاره به فروکش کردن آب ناشی از بارندگی‌های اخیر در شهرستان دشتیاری از مسئولان خواست با تمام توان پای کار باشند و اقدامات مورد نیاز این مناطق را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند.