- ب ب +

معارف انقلاب

آنچه در این کتاب گردآوری شده، گزیده ‌ای از دیدگاههای معظّمٌ ‌له در موضوع انقلاب اسلامی است که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته در دیدارها، سخنرانی ‌ها و خطبه ‌های نماز جمعه بیان شده است.
درباره کتاب
حضرت آیت ‌اللّه خامنه‌ای که خود در تمام مراحل تکوین، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی حضور فعّال، مستمر و مؤثّر داشته ‌اند به دلیل اهمیّت آشنایی نسلهای مختلف، خصوصاً نسل جوان با علل، عوامل، مراحل، ویژگی‌ها و آثار انقلاب اسلامی همواره در فرصتهای گوناگون به تبیین انقلاب اسلامی پرداخته ‌اند.
آنچه در این کتاب گردآوری شده، گزیده ‌ای از دیدگاههای معظّمٌ ‌له در موضوع انقلاب اسلامی است که در طول بیش از 20 سال گذشته در دیدارها، سخنرانی ‌ها و خطبه ‌های نماز جمعه بیان شده است.

صفحاتی از کتاب

اسلام، رمز پیروزی انقلاب


نکته اوّل - که اصلى ‏ترین عنصر تشکیل‏ دهنده نظام است - عبارت است از اسلام ‏گرایى و تکیه بر مبانى مستحکم اسلامى و قرآنى. خیلیها از این حقیقتِ بسیار مؤثّر غفلت کردند؛ اما راز پیروزى انقلاب در این نکته بود؛ چون ملّت ایران از اعماق قلب به اسلام معتقد و مؤمن و وابسته بود و هست. اغلب ملّتهاى مسلمان همین‏ گونه ‏اند و اگر موانع از سر راهشان برداشته شود، ایمان عمیق آنان به اسلام آشکار خواهد شد. لذا وقتى مردم پرچم اسلام را در دست امام مشاهده کردند و باور کردند که امام براى احیاى عظمت اسلامى و ایجاد نظام اسلامى وارد میدان مبارزه شده است، گِرد او را گرفتند. بعد هم که انقلاب پیروز شد، با همین انگیزه، از روى طوع و رغبت در میدانهاى خطر حاضر شدند؛ چون ایمان آنها به اسلام، عمیق بود.
در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنباله‌ روِ راه این انبیاى عظام است، همین معنا صدق میکند. خود امام برجسته‌ترین شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه‌ ى امام آشکارا همه ‌ى مافى ‌الضمیر امام را براى آینده ‌ى انقلاب تبیین میکند. نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند.

موضوعات مهم

ویژگیهای اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی/ ویژگیهای شخصیّت و سیره امام (ره)/جهان شمولی پیام الهی انقلاب/ دستاوردهای داخلی و بین المللی/ نهضت عاشورا؛ روح انقلاب/ دشمنی عمیق استکبار و لزوم بصیرت نسبت به آن/ عوامل حدوث و بقای انقلاب/ آفات انقلاب/ بیداری اسلامی/ هراس مستکبران از اسلام ناب محمّدی