- ب ب +

انتشار بیش از ۵۰ تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس

معاون هماهنگی مؤسسه انقلاب اسلامی افزود: تاکنون هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار گردیده و ۵۵ تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس منتشر شده است که آخرین مورد آن در تاریخ بیستم فروردین‌ماه امسال در کنار مزار شهدای دفاع مقدس بود که تقریظ ایشان بر کتاب «در کمین گل سرخ» منتشر شد.
همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، «سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی» با موضوع معرفی کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اثر سرکار خانم وجیهه سامانی و انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) بر این کتاب برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، عطارزاده معاون هماهنگی مؤسسه انقلاب اسلامی ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر بیان داشت: آنچه برای ما، به‌عنوان مجموعۀ حفظ، صیانت و نشر آثار و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، از اهمیت ویژه برخوردار است، «نشر صحیح سیره و اندیشۀ رهبر انقلاب برای جامعه» است. یقیناً برای شناخت صحیح اندیشه‌های رهبر انقلاب به‌عنوان مجتهدی مبرّز، فقیهی به‌‌روز، متفکری انقلابی و فرماندهی آگاه به زمان، می‌طلبد تا اندیشۀ این رهبر فرزانه برای ثبت در تاریخ به‌صورت «صحیح و بی‌پیرایه» منتشر گردد.
وی ضمن اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ممتاز شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای، انس با کتاب و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی است. بر همین اساس، در سال‌های گذشته صدها حاشیه‌نویسی و تقریظ از ایشان بر کتاب‌های مختلف منتشر گردیده است.
معاون هماهنگی مؤسسه انقلاب اسلامی افزود: تاکنون هشت مراسم تحت عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار گردیده و 55 تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس منتشر شده است که آخرین مورد آن در تاریخ بیستم فروردین‌ماه امسال در کنار مزار شهدای دفاع مقدس بود که تقریظ ایشان بر کتاب «در کمین گل سرخ» منتشر شد.
در ادامه، سرکار خانم وجیهه سامانی ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و عوامل برگزاری این مراسم و همچنین تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی بیان داشت: سال 89 بود که فراخوان سومین دوره داستان حوزه هنری، جرقۀ اولیه نگارش رمانی در حال و هوای انقلاب اسلامی را در ذهن بنده روشن کرد.
این رمان‌نویس انقلابی ادامه داد: با خودم فکر کردم در تمام سال‌های گذشته در قامت یک نویسنده برای این انقلاب چه کرده‌ام؛ انقلابی که حداقلش برای من به‌عنوان یک زن مسلمان ایرانی، احیای کرامت و عزت نفسی بود که سالیان سال زیر نقاب‌های ابزاری و نگاه‌های جنسیتی از بین رفته بود.
وی افزود: انقلابی که به ما نه به‌عنوان جنس دوم یا بازیچه و ضعیفه، بلکه به‌عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود، نگاه می‌کرد؛ انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، نوشتن و حضور پررنگ در همه عرصه‌های اجتماعی را بخشیده بود.
سامانی به خطر تحریف ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه، انقلاب اسلامی زیر سایۀ یک جنگ تحمیلی و زودهنگام، حقش به‌درستی ادا نشده بود و احتمال داشت ارزش‌ها و آرمان‌هایش تحریف و فراموش شود؛ پس، دست به قلم شدم تا به وسع توان، سهمم را از هنری که داشتم ادا کنم.
نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید» به هدفش از نگارش این کتاب اشاره کرد و ادامه داد: دست به قلم شدم تا نامم جزو نویسندگان و سرایندگان این حماسۀ پرشکوهِ قرن و تنها انقلاب اسلامی در تمام جهان باشد؛ حوزه نوجوان را انتخاب کردم زیرا هم عرصه را در این حوزه خالی‌تر دیدم و هم نوجوانان بی‌شماری را در اطرافم می‌دیدم که هیچ شناخت و ذهنیتی نسبت به دهه‌های پیشین خود نداشتند.
این نویسنده به مراحل نگارش کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اشاره کرد و بیان داشت: برای اینکه اثری مستند و قابل‌ دفاع را به نگارش دربیاوریم، بالغ بر 9 ماه زمان صرف پژوهش و تحقیقات میدانی کردم و بیش از 18 ماه صرف نوشتن این اثر کردم. بخت یارم بود و توانستم در سومین دورۀ جایزه داستان انقلاب برگزیده شوم. سال 90 یکی دو ماهی از چاپ کتاب گذشته بود که از دفتر مرحوم امیرحسین فردی، مؤسس جایزه انقلاب، تماس گرفتند. آقای فردی پشت خط آمدند و گفتند علی‌رغم بیماری‌ای که داشته‌اند کتاب بنده را یک‌شبه مطالعه کرده‌اند.
اینک که بنده در اینجا ایستاده‌ام، بعد از 23 سال قلم زدن، تازه می‌فهمم «کلمات» تا چه حد در بیان احساساتم کم می‌آورند و واژه‌ها چگونه در برابر شور و اشتیاقم حقیرند.
در ادامه، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، ضمن اشاره به اهمیت روایتگری در حوزه انقلاب اسلامی بیان داشت: رمان زیبای «آن مرد با باران می‌آید» با قلم روان خانم سامانی، روایتی واقعی از حال و هوای سال‌های 56 و 57 است. برگزاری جلسات مخفیانه، شور و هیجان جوانان و درگیری‌های سطح شهر، به‌خوبی در این رمان روایت شده است که از این جهت، بنده صمیمانه از نویسندۀ اثر تشکر می‌کنم.
عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جنبش دانش‌آموزی را یکی از جریانات فعال در عرصه مبارزات انقلابی عنوان کرد و اظهار داشت: سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب، بسیار پرشور و پرتنش بود و جوانان در این برهۀ زمانی نقش برجسته‌ای داشتند، اما متأسفانه جایگاه این قشر از جامعه آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ لذا بازنمایی حضور جوانان و دانش‌آموزان در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی توسط خانم سامانی شایستۀ تقدیر است.
نمایندۀ ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: یکی از برهه‌هایی که نقش جریان دانش‌آموزی را در پیشبرد مسیر انقلاب به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد، 17 شهریور سال 1357 بود. بعد از اتفاقات 17 شهریور، شرایط سخت و سنگینی بر کشور حاکم شده بود، اما با شروع مدارس، جریان دانش‌آموزی بار دیگر مبارزات انقلابی را به حرکت درآورد که این موضوع به‌خوبی در کتاب «آن مرد با باران می‌آید» بازنمایی شده است.
حاج علی‌اکبری به محورهای سه‌گانۀ پرداخته‌شده در کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اشاره کرد و بیان داشت: پردازش شخصیت‌های داستان، روایتگریِ همراه با مطالعه و رعایت اختصار در قصه‌گویی، از ویژگی‌های برجستۀ این رمان است. از سوی دیگر، این رمان توانسته است نقش محورهای سه‌گانۀ «خانواده»، «مسجد» و «مدرسه» را به‌خوبی در سیر اتفاقات انقلاب به تصویر بکشد. نکته دیگر اینکه، این رمان، طلایه‌داری روحانیت و نقش محوری نهاد «دین» را به شکل روشن و مشخصی نشان می‌دهد.
وی افزود: این اثر، بیان¬کنندۀ این مطلب مهم است که جوان‌ها موتور پیشران انقلاب بوده‌اند و دیگر اقشار جامعه با آنها همراه شده‌ و حرکت کرده‌اند. درواقع، این رمان، حکایت به ثمر رسیدن یک نسل متفاوت است که خیلی زودتر از دیگران با اندیشۀ امام همراه می‌شوند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: شخصیت «بهزاد»، به‌صورت واضح، مراحل رشد شخصیتی جوانان را نشان می‌دهد. همچنین، در این رمان، به‌دقت، جایگاه زنان در پیشبرد حرکت‌های انقلابی و نقش‌آفرینی آنان به‌عنوان یک جریان حمایت‌گر بازنمایی شده است که این امر نشان‌دهندۀ نزدیکی و مطابقتِ این رمان با واقعیت می‌باشد.
در پایان، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: این رمان نشان می‌دهد که انسان‌ها در جریان مبارزات و شرایط سخت، با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و تجربیاتی را به دست می‌‌آورند که آنها را به سمت تعالی و تکامل، سوق می‌دهد.