- ب ب +

فواد ایزدی: راه‌حل مشکلات کنونی کشور، مذاکره نیست

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: راه‌حل مشکلات کنونی کشور، در درون کشور است و همانطور که در بحث‌های نظامی ما آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا ما را آزار نمی‌دهد، در بحث‌های فرهنگی و اقتصادی هم باید قوی شویم تا با تهاجم فرهنگی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا دچار رکود و ضعف نشویم.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، فواد ایزدی در دومین نشست از سلسله نشست‌های «عصر انقلاب اسلامی» که به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد، گفت: به دلیل تهاجم فکری و فرهنگی غربی‌ها و آمریکا بر جامعه، نیازمند مطالعه این جریان و تفکر هستیم.

وی به تبیین اهمیت استکبارستیزی به ویژه آمریکا در کلام رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: آمریکا از سال 1332 یعنی در دوره نخست وزیری مصدق، به دخالت در امور داخلی ایران پرداخت و نگاه خاصی به این کشور در غرب خاورمیانه داشته است تا جایی که بیشترین سطح از دخالت در یک کشور یعنی کودتای نظامی را مدیریت صحنه کرد.
ایزدی یکی از دلایل شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی را دخالت بیش ‌از حد آمریکا در مسائل داخلی ایران بیان کرد و گفت: در موضوع سازش با آمریکا، می‌توان به بهترین نمونه منطقه‌ای یعنی انقلاب مصر به رهبری محمد مرسی اشاره کرد، انقلابی که رهبران آن، تصمیم بر عادی سازی روابط سیاسی خود با آمریکا و در مرحله دوم اسرائیل داشتند. این شیوه را تضمینی بر ثبات خود در حکمرانی می‌دانستند. انقلابی که حتی یک سالگی خود را ندید و رهبران آن محاکمه شدند.

وی بیان کرد: یک روزنامه آمریکایی در تحلیل خود از احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا نوشت «جنگی بین ایران و آمریکا اتفاق نمی‌افتد چون کشورهایی در منطقه هستند که حاضرند برای ایران از جان‌شان بگذرند و این نفوذ منطقه‌ای ایران باعث شده آمریکا حمله نکند، چون نیروهای همسو با ایران در منطقه پراکنده هستند و ۱۵۰ سایت نظامی آمریکا تحت تیررس آن‌ها است».

کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به کتابی که یکی از منابع آکادمیک سیاست خارجی آمریکا است، افزود: کتاب عنوان می‌کند؛ «سیاست‌های خصمانه معمول علیه کشورهای دشمن ادامه‌دار است بدون توجه به اینکه دشمن چه می‌کند»، این به این معناست که دشمن به رفتار شما که شامل سازش یا تقابل باشد، توجهی ندارد و مسیر خود را طی می‌کند.

ایزدی افزود: آمریکا در تقابل با دشمنان خود به این اشاره دارد که اگر آن کشور دشمن در حوزه‌ای که اختلاف نظر وجود دارد مذاکره کند و به توافق هم برسد در آمریکا اینطور تعبیر می‌شود که سیاست‌های آمریکا جواب داده است، بعد از آن سیاست‌های تحریم و فشار قبل را ادامه و حتی افزایش می‌دهند.

استاد دانشگاه تهران، با تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب درباره بهانه‌جویی آمریکا، گفت: سیاست آمریکا این است که با کشورهای دشمن، بدون شرایط مدنظر آمریکا، هیچ صلح واقعی میسر نخواهد بود. شرایط به این شرح است که نه تنها باید سیاست خارجی خود را عوض کند بلکه ساختار داخلی قدرت نیز باید دستخوش تغییر شود.
وی مذاکرات مجدد با طرف مقابل را بی فایده دانست و تاکید کرد: ادبیات افرادی از داخل و خارج کشور، به آمریکا اجازه داد که دست درازی کند و به سبب فشارهایی که به ملت ایران و حکومت می‌آورد به امتیاز بیشتری برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که راه حل مشکلات درونی کشور، مذاکره نیست، گفت: وظیفه فعالان فرهنگی روشنگری این مطلب که راه حل مشکلات ما مذاکره با آمریکا نیست، در بین عموم مردم است.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تاکید کرد: کشور باید به قدرت برسد تا تحریم‌ها ما را آزار ندهد، همانطور که در بحث‌های نظامی ما آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا ما را آزار نمی‌دهد، در بحث‌های فرهنگی و اقتصادی هم باید قوی شویم تا با تهاجم فرهنگی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا دچار رکود و ضعف نشویم.