- ب ب +

سومین شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس برگزار شد/ شعرهایی از مودب و عرفان‌پور

سومین شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس با حضور شاعران پنج کشور دنیا در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
سومین شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس برگزار شد/ شعرهایی از مودب و عرفان‌پور

به گزارش خبرگزاری فارس، سومین شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس با حضور شاعران پنج کشور دنیا به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

سمیعی: هنر انقلاب اسلامی نقطه تقارن عرفان و حماسه است

در این مراسم امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس گفت: همه جنبش‌های انقلابی و نهضت‌های پایدار در جهان به دلیل گستردگی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابلیت تصرف و پرداخت هنری دارند و این در هنر انقلاب اسلامی بسیار متفاوت و یکتاست.

وی ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی نقطه تقارن عرفان و حماسه است و در جای دیگر نمی‌توان آن را تجربه کرد. سرآمد این هنر در هنر انقلاب اسلامی شعر و ادب پارسی است و به گونه‌ای مسئولیت‌پذیر و موقر در تمامی شعارهای انقلاب، شعر را می‌توان درک کرد. اساساً انقلاب اسلامی ایران هوشمندانه و یکتاست و ظرفیت‌های مختلف فرهنگی هنری را این گونه به کار می‌برد. امام ما شعرشناس و شعردوست بودند و رهبر معظم انقلاب نیز همین طور هستند.

سمیعی اضافه کرد: هر جا این بزرگان در مسندی از راهبری‌های فرهنگی و هنری قرار گرفتند، رد پای مستحکمی بر جای گذاشتند. هر جا هنرها در شاخه‌های مختلف هنری به شعر نزدیک شدند، انگار فخامت خود را در هنر این سرزمین جدا و به سمت هنر متعالی نزدیک‌تر کردند. برای مثال سینمایی‌ها معتقدند که علی حاتمی برای سینمای ایران مانند حافظ در شعر فارسی است. یعنی وقتی می‌خواهند به یک عبارت شاعرانه‌تر و معتبرتری برسند، آن را به شعر فارسی نزدیک می‌کنند و در هنرهای دیگر هم به همین صورت است. شالوده اصلی هنرهای نمایشی شعر است؛ به خصوص هنرهای نمایشی‌ای که ریشه در آیین‌های ما مثل تعزیه دارد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در پایان بیان کرد: هنر اول سرزمین ما شعر است و آن‌قدر مسئولیت‌پذیر و مهم است که در دنیا جریان دارد و جریان ادبی و هنری را تثبیت می‌کند و این جریان در افق هنر انقلاب اسلامی شاخصه خود را با موضوعاتی گره می‌زند که یکی از آن موضوعات قدس است. امروز افتخار داریم که در خدمت شاعران بزرگ سرزمینمان هستیم و از اشعار آنها لذت می‌بریم.

خامه‌یار: در موضوع قدس آن چیزی که کمتر به آن توجه شده جنگ فرهنگی است 

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این مراسم ضمن یادآوری از شعرای لبنانی و فلسطینی گفت: منطقه سالیان سال است که روی آرامش به خود ندیده و همه می‌دانند که سرمنشأ همه این مشکلات و فتنه زمانی ایجاد شد که این غده سرطانی در این منطقه کاشته شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۱۷ بیانیه ننگین بالفور توسط وزیر خارجه انگلیس صادر شد و سرزمین یک ملتی را گرفتند و بدون هیچ حقی به افراد دیگر واگذار کردند. شعار این قوم از نیل تا فرات است. همه ما ابعاد این جنگ نظامی را در این سال‌ها دیده‌ایم و شاهد فشارهای اقتصادی که بر ملت‌ها تحمیل شده هستیم، اما آن چیزی که کمتر به آن توجه شده جنگ فرهنگی است که در جریان است. این جنگ از سال ۱۹۴۸ آغاز شد و میراث فرهنگی یک ملت را هدف قرار دادند.

خامه‌یار اظهار کرد: ۱۷ هزار قطعه تاریخی شهر عراق که در موزه‌ها وجود داشت بعد از سقوط صدام به غارت می‌رود و همین اتفاق را در سوریه هم دیدیم. در مصر هم پیش از پیروزی انقلاب، هدف آنها غارت موزه‌ها بود. به همین دلیل رییس‌جمهور سابق آمریکا دنبال نابودی مراکز فرهنگی کشور ما بود. امروز این مبارزه و مقاومت در همه شکل‌های آن دیده می‌شود و برای اولین بار فلسطینی‌ها در جنگ سیف‌القدس توانستند که قواعد بازدارندگی خود را به رژیم صهیونیستی تحمیل کنند و یک پیروزی بزرگ را به وجود آوردند.

در ادامه این مراسم شاعرانی چون مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، محمدرضا طهماسبی، علی داوودی، مرتضی حیدری آل کثیر، نغمه مستشار نظامی، مصطفی محدثی خراسانی، کبری بلخی، سیده فرشته حسینی، سید رضا نقوی‌الحسینی از پاکستانی، نزار الکنانی از عراق، سید سکندر حسینی از افغانستان اشعاری را در رابطه با قدس و محور مقاومت خواندند.

علی محمد مودب در این مراسم یکی از اشعار خود را برای حاضران قرائت کرد که در ادامه می‌خوانید.
به خدا قیافه‌ دراکولا ندارد
چنگال ندارد
شاخ ندارد
دُم ندارد
فقط کمی از من اخموتر است
و کمی از تو لاغرتر
عربی را از مادرش آموخته است
دویدن را از پدرش
و آوارگی را از زمین
به خدا قیافه‌ دراکولا ندارد
با همان معصومیتی سنگ می‌اندازد
که همه کودکان
قوطی‌های حلبی را هدف می‌گیرند
یکی است مثل من و تو
فقط وقتی تفنگ بازی می‌کند
دشمنانش
تفنگ‌های راستکی دارند

میلاد عرفان‌پور از شاعران جوان انقلابی نیز ترجیع‌بندی با مضمون مبارزه با رژیم صهیونیستی خواند.

بی‌بی‌سی، دروغ، سی‌ان‌ان، فریب
المنار، بی‌پناه، الجزیره، نانجیب

مجمع حیات وحش، لابی شغال‌ها
گرگ‌های امنیت، سازمان لال‌ها

مرگ بازی مدرن، ماشه دموکراسی
ادکلن به خود زده، لاشه دموکراسی 

کارخانه سلاح، نکبت دلارها
خط سُربی ترور، بر گلوی سارها

می‌تپد دلم برای لحظه قیام
عاشق نبرد با صهیونیست‌هام

پرده‌های سینما، در اجاره سراب
عصر انحصار شب، عصر قحط آفتاب

پوزه‌بند هالیوود، در کف آونجلیزم
انفجار چشم‌ها در شیوع هیپنوتیزم

بایکوت جنازه‌ها، در رسانه خاخام
گینس شکنجه‌ها، دومینوی قتل عام

قتل عام کودکان، با مدال افتخار
زندگی وتو شده، در هزارها مزار

می‌تپد دلم برای لحظه قیام
عاشق نبرد با صهیونیست‌هام

دولت کاریکاتور، با کابینه فساد
استتار عقل کم، پشت ثروت زیاد

کشتن صدای قدس، در سونامی سکوت
باز شهرک جدید، باز تار عنکبوت 

می‌تپد دلم برای لحظه قیام
عاشق نبرد با صهیونیست‌هام

همچنین در این مراسم از قطعه سه زبانه «قدس ای یقین» رونمایی شد و سیدمسافر از افغانستان، بهرام پاییز و امیر حقیقت قطعات موسیقی‌ای را پیرامون فلسطین و قدس اجرا کردند.

در انتهای مراسم شب شعر و موسیقی بین‌المللی قدس، پویش نمادین مقلوبه (نوعی غذای لبنانی) برگزار شد.

انتهای پیام/