- ب ب +

وزیر ارشاد: تسهیل ورود مردم به عرصه‌های فرهنگی و هنری وظیفه ما است

وزیر فرهنگ در جلسه با مسئولین بزرگداشت دهه کرامت گفت: بسترسازی و تسهیل برای ورود مردم به عرصه‌های فرهنگی و هنری وظیفه این وزارتخانه است.
وزیر ارشاد: تسهیل ورود مردم به عرصه‌های فرهنگی و هنری وظیفه ما است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مشترک نمایندگان اعتاب مقدس و نهادهای فرهنگی کشور با موضوع «دهه کرامت» گفت: دو سال پس از شیوع بیماری کرونا که فعالیت‌های مذهبی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود امروز با خدمات بهداشتی دولت مردمی این قدرت برای تصمیم‌گیری جهت برگزاری اجتماعات بزرگ را به دست آوردیم که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم یکی از این رویدادها بود. البته این موضوع نوید روزهای پرشکوه بیشتری را در آینده به ما خواهد داد.

وزیر ارشاد در ادامه خاطر نشان کرد: دهه کرامت، دهه شادی عمومی همراه با معرفت در سطح کشور است و مردم مسلمان نسبت به این مقدسات دلدادگی تاریخی دارند و چیزی نیست که محصول امروز و دیروز باشد.

اسماعیلی ادامه داد: وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین‌طور دستگاه‌های اجرایی فقط بسترسازی و تسهیل امور مرتبط جشن‌های دهه کرامت است و متولی گردانندگان اصلی رویدادهای دهه کرامت مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین سامانه فرهنگی کشور، سامانه زیارت است اظهار داشت: خوشبختانه سامانه زیارت به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین سامانه‌های مردم نهاد مطرح است و به همین خاطر باید شرایط را تسهیل کنیم تا مردم و تشکل‌های مردمی در عرصه‌های فرهنگی و هنری میدان وارد عمل شوند.

وزیر ارشاد یادآور شد: اهل بیت(ع) محور وفاق و همدلی و تجمع عواطف امت اسلامی است.

افتتاح پروژه‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف با همکاری ۳۴ دستگاه

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: ۱۵ سال است که متولیان و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در راستای برگزاری هرچه بهتر دهه کرامت با یکدیگر همکاری دارند و مجموعا ۳۴ دستگاه در این عرصه فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت، ضمن ابراز مسرت نسبت به ثبت رسمی این ایام در تقویم رسمی کشور گفت: دهه کرامت از اول تا یازدهم ذی‌القعده بوده و با ولادت امام رضا (ع) به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه دهه کرامت اتفاقات مبارکی است به نام اهل بیت(ع) رقم می‌خورد، افزود: ائمه(ع) سرمایه‌های عظیم اجتماعی هستند و قطعاً اگر امروز بخواهیم آسیب‌های اجتماعی جامعه را درمان کنیم، بهترین مدل آن استفاده از این سرمایه‌ است؛ به ویژه که با شعارهایی که هرسال انتخاب می‌شود از جنبه‌های مختلف به محرومان و مستضعفان کمک می‌شود.

ارزانی با بیان اینکه اعتاب اربعه ظرفیت عظیمی دارند؛ تصریح کرد: تلاش ما این است برنامه‌هایی را که در طول سال و این دهه برگزار می‌شود، علاوه بر فاخر بودن، منجر به استفاده از ظرفیت همگرایی و هم‌افزایی شود. نکته قابل توجه اینکه در این ایام برخی برنامه‌ها به صورت مشترک از سوی چند دستگاه برگزار شده و از سوی دیگر این موارد در کنار برنامه‌هایی است که اعتاب مقدسه دارند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود از آیت‌آلله ری‌شهری، یاد کرد که هر سال اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت محضر وی می‌رسیدند و ابراز امیدواری کرد که امسال هر ۳۴ دستگاه امکان دیدار با آیت‌الله رئیسی را داشته باشند چراکه آن زمان که رئیس جمهور به عنوان تولیت آستان مقدس رضوی فعالیت داشت، اعضای شورا محضر وی رسیده بودند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور (فهما) با بیان اینکه شش کارگروه در شورای هماهنگی دهه کرامت فعالیت می‌کنند، گفت: از جمله آنها می‌توان به کارگروه تشکل‌های مردمی، دانشگاهیان، فرهنگی، ارتباطات و فضای مجازی اشاره داشت.

ارزانی در ادامه به پنج نکته و درخواست در رابطه با ایام دهه کرامت اشاره کرد و گفت: نخستین مورد طرح مسأله ایجاد نشاط در جامعه در فضای دهه کرامت، در هیأت دولت است، چراکه فضای دهه کرامت فضای نشاط مومنانه به معنای دینی خودش است؛ اگر این مسأله در هیأت دولت مطرح شود و هر وزارتخانه با توجه به اقتضای مأموریت‌های خود ورود کنند، ارزشمند است.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت افزود: مورد دوم افتتاح پروژه‌های مهم در این ایام است، سومین مسأله دیدار با سران قوا است، مسأله بعد درخواست از استانداران برای حمایت از جریان‌های مردمی در دهه کرامت است که می‌تواند با ابلاغی که استانداران انجام می‌دهند، مورد توجه قرار گیرد.

ارزانی در ادامه به بحث انتشار اخبار دهه کرامت اشاره کرد و افزود: با توجه به پروژه‌های مختلفی که در این ایام اجرایی می‌شود، هر چند روز یکبار اخبار مسرت‌بخش داریم، در این راستا اگر بتوانیم بسته‌ای از این اخبار اعم از خبرهای مربوط به ایجاد تسهیلات برای مردم و برنامه‌هایی که در دهه برگزار می‌شود، آماده کنیم، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به مسأله ایجاد نشاط در جامعه، در این عرصه قدم برداشته‌ایم.

بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا برگزار می‌شود

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) رونمایی شد. بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام از دهه کرامت سال جاری به مدت یک سال در بخش‌های مختلف به میزبانی استان‌های کشور به صورت ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد. پوستر این دوره از جشنواره توسط استاد مسعود نجابتی طراحی شده است.

به گزارش فارس، دهه کرامت در سال ۱۴۰۱ از ۱۱ تا ۲۱ خردادماه خواهد بود.

انتهای پیام/