- ب ب +

طلبه‌ای که مشکل آب و راه یک روستای صعب‌العبور را حل کرد+عکس

جاده صعب‌العبور و کوهستانی، رفت و آمد روزانه مردم روستا به سمت برکه برای تأمین آب مصرفی و آشامیدنی، سختی زندگی در منطقه محروم روستایی را دوچندان کرده بود؛ تا وقتی‌که امام محله دهستان مارز با همراهی جوانان به جنگ مشکلات رفتند.

به نقل از خبرگزاری فارس، هر روز باید مسافتی را طی می‌کردند تا به برکه برسند، از شست‌وشوی ظروف گرفته تا استحمام و برداشت آب آشامیدنی و مصارف روزانه‌شان، همه و همه وابسته به همین برکه بود. روستا در بالای تپه‌ای قرار داشت که پر از فراز و نشیب بود و زمینش ناهموار. در سرما و گرما باید ظروف و لباس‌هایشان را روی سر می‌گذاشتند و این مسیر پُرمشقت را برای دستیابی به آب‌ و شست‌وشوی آن‌ها طی می‌کردند. خیلی‌هایشان به همین دلیل دچار آرتروز گردن شده بودند و کم کم جسمشان تحلیل رفته بود؛ تا اینکه دستان یاری‌گری به سراغ اهالی زحمتکش این روستا آمد و این عنصر حیات را به زندگی آن‌ها هدیه داد.

۲ کار جهاد و تبلیغی در روستا که منشأ اثر شد

حجت‌الاسلام نورالله مارزی‌زاده، امام محله مسجد علی ابن ابیطالب (ع) دهستان مارز شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان و مسئول گروه جهادی شهید شاهرخ ضرغام و مدیر مؤسسه قرآنی حبل المتین است که حدود ۲ سالی در این منطقه و روستاهای اطرافش به فعالیت‌های جهادی و تبلیغی مشغول است.

حل مشکل آب و راه مواصلاتی روستا به همت گروه جهادی

مهم‌ترین اقدام این امام روستا، برطرف کردن مشکل آب روستاهای منطقه تبلیغی خود بود. او می‌گوید: «مردم در این روستاها برای‌ تهیه آب مورد نیاز و مصرف روزانه این عنصر حیاتی باید مسیر برکه‌ای را پیش می‌گرفتند که بسیار پُرمشقت و ناهموار بود، اما گروه جهادی شهید ضرغام با حمایت بنیاد علوی، مشکل آب این روستاها را حل کرد و به زندگی مشقت‌بار مردم این منطقه پایان داد.»

جاده مواصلاتی روستا تعمیر و آسفالت شد

به گفته این طلبه، روستای مارز از مناطق صعب‌العبور و کوهستانی است و جاده آن هم جاده‌ای پُر از سنگلاخ و دره‌های ناهموار است که نداشتن درمانگاه هم مزید بر این معضل شده و بارها این جاده ناهموار به اهالی که مشکل اورژانسی داشتند و برای رساندن خود به مراکز درمانی عجله داشتند، خسارات جبران ناپذیری را وارد کرده است. او ادامه می‌دهد: «این مشکل با پیگیری‌های صورت گرفته و با مشارکت بنیاد علوی برطرف شده و این جاده تعمیر و آسفالت شده است.»

یک شبکه قرآنی در روستا تشکیل شد

حاج آقای مارزی‌زاده علاوه بر اقدامات اثرگذار در امور عمرانی، در راستای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی هم با تأسیس مؤسسه حبل المتین که یک مؤسسه قرآنی است، فعالیت داشته است. او می‌گوید: «در روستاهای زیر مجموعه که شامل ۱۶ روستاست، یک شبکه قرآنی تشکیل دادیم و در همه مساجد، افرادی را برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی و تربیتی در نظر گرفتیم.»

حمایت از ۷۰۰ خانواده نیازمند روستا

بسیاری از مردم سختی کشیده، اما صبور این منطقه از لحاظ مالی نیاز مساعدت هستند. این طلبه می‌گوید: «در بین آنان خانواده‌های نیازمندی هستند که به معنای واقعی کلمه در فقر مطلق به سر می‌برند و به قول معروف، آه در بساط ندارند. به همین دلیل ذیل فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی، خدمات رسیدگی به محرومین و افراد کم برخوردار را هم انجام می‌دهیم. در این زمینه حدود ۷۰۰ خانواده نیازمند این دهستان را در حوزه درمان و معیشت پشتیبانی می‌کنیم. روش کمک‌‌رسانی در زمینه معیشت خانوارها بدین شکل است که با مغازه‌های خواروبار فروشی روستاها هماهنگ شده که برخی از اقلام موردنیاز خانواده‌های نیازمند، در کنار خریدی که انجام می‌دهند به آن‌ها اعطا شود؛ به طوری‌که عزت نفس آنان خدشه‌دار نشود. همچنین در زمینه درمان هم کمک هزینه‌هایی برای دارو و درمان افراد نیازمند، از طرف این مؤسسه به آنان پرداخت می‌شود.»

تأمین ۶ سری جهیزیه برای زوج‌های نیازمند

این موسسه همچنین از جوانان در شُرف ازدواج این منطقه که با مشکل تأمین جهیزیه و هزینه‌های ازدواج روبه‌رو هستند، با همکاری بنیاد علوی حمایت‌ها می‌کند. مارزی زاده می‌گوید: «برای ۶ زوج نیازمند منطقه جهیزیه تهیه و حتی مراسم ازدواج آنان را نیز از طریق همین کمک‌ها برگزار کردیم.»

از کمک به ترک اعتیاد ۶ نفر تا اشتغال‌زایی برای آنان

دهستان مارز، منطقه‌ای مرزی است که از یک طرف به استان سیستان و بلوچستان و از طرفی هم به استان هرمزگان متصل است و به دلیل موقعیت خاص منطقه، محل تردد قاچاقچیان مواد مخدر است. در راستای پیشگیری از معضل اعتیاد که گریبان‌گیر برخی از جوانان این منطقه است، این امام محله با کمپی هماهنگ کرده که به‌صورت تضمینی در مدت سه ماه، افراد معتاد را ترک می‌دهد. او می‌گوید: «با پیگیری‌های صورت گرفته، ۶ نفر از اهالی منطقه، اعتیادشان را ترک کردند و پس از بازگشت به زندگی برای آنها شغلی فراهم شد و هم اکنون در حیطه کشت سیر مشغول به فعالیت هستند.»

حجت الاسلام مارزی زاده پیشنهاد داده است که پرورش مرغ در روستا توسعه پیدا کند تا زمینه ساز اشتغال‌زایی بیشتر برای اهالی منطقه شود. با این کار مرغ و تخم مرغ مصرفی اهالی روستاها توسط خودشان تولید و تأمین می‌شود.

پایان پیام/