شماره صفحه از 2   »

۱ فلسفه مقدمه‌‎ای برای رسیدن به کلام خدا
«حکمت» قسمت الهی «فلسفه» است، به خصوص الهیات اخص. ولی فلسفه جامع علوم است که طبیعیات و منطق را هم شامل می‌شود. فلاسفه گفته‌اند که فلسفه ما عام است. بعدها به مرور از هم جدا شدند. به عنوان مثال، طبیعیات داخل فلسفه بود الان هم هست اما طلبه‌ها بیشتر به سمت الهیات می‌روند.
۲ رحمانی: نگاه صفر و صدی به تاریخ، همه رخدادها را تهدید می‌داند+ پیشنهاد مطالعه
نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم» گفت: تاریخ از جهتی بسیار اهمیت دارد، وجهی که حتی در کلام حضرات معصوم هم بدان اشاره شده است. تاریخ از آن‌جا که برای ما نوعی «عبرت» است اهمیت دارد.
۳ اقبالی: در شرایط کنونی چالش کشف حجاب تنها با برخوردهای فرهنگی رفع شدنی نیست
یک پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب با بیان اینکه امروز کشف حجاب‌ها رویکردی سیاسی دارند، گفت:‌ تغییر نگرش نسبت به مسأله بدحجابی و کشف حجاب هم دشمنان نظام و هم مسؤولان نظام را وارد فاز جدیدی از مواجهه با این مسأله کرده است.
۴ سخنگوی ستاد امر به معروف: با شکسته شدن قانون الهی حجاب، سایر قوانین اسلامی هم مورد هجمه قرار می‌گیرند
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید: در صورت شکسته شدن قانون الهی حجاب، سایر قوانین اسلامی در قالب شعارهایی نظیر نه به ازدواج قانونی و غیره مورد هجمه جدی قرار خواهد گرفت.
۵ زن پیامبر نشد چون پیامبرساز بود
گفتگو با مریم حاج عبدالباقی، دکترای علوم قرآنی
۶ شاهد عینی «زن، زندگی، آزادی» در ۴۷ سال پیش/ آخرین جملات شهید لبافی‌نژاد به همسرش چه بود؟
پروین سلیحی گفت: 8 نفر ساواکی داخل خانه آمدند. پسرم دستش را به گردنم قفل کرده بود و به شدت گریه می‌کرد. آن‌ها به طرز وحشیانه‌ای پسرم را از من جدا کردند. سپس چشم‌های من را بستند و به کمیته شهربانی بردند.
۷ فخرزاده: اسلام به مارکسیسم درس مبارزه داد/ نام انقلاب برای بلوای ۱۴۰۱ بزرگ است
استاد مطالعات تاریخ معاصر گفت: آمریکا روی خودش اسم «حامی حقوق بشر» می‌گذارد و همه می‌خندند. اگر روی «خَر» بتوان اسم «انسان» گذاشت، اغتشاشا‌گران هم می‌توانند روی «بلوای» خود اسم «انقلاب» بگذارند. این نام برای کار آن‌ها بزرگ است.
۸ سردبیر سوره: شارلی ابدو اسطوره آزادی‌ غرب را مسخره کرد
سردبیر مجله سوره گفت: اقدام شارلی ابدو نشان داد بیش از کلیشه «آزادی بیان» آنچه که برای استکبار اهمیت دارد، اباحه‌گری است و سخیف‌ترین کاریکاتورها درمورد ارزش‌های دینی بدون برخورد باقی می‌ماند.
۹ موسیقی و فیلم های مورد علاقه حاج قاسم سلیمانی از زبان دخترش
ناگفته هایی از سردار حاج قاسم سلیمانی از زبان دختر سردار سلیمانی منتشر شده است.
۱۰ استقبال جوانان مصری از زبان و ادبیات فارسی/ وجود ۲۷ کرسی زبان فارسی در مصر
عبدالرضا بنی علی، کارشناس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر گفت: در حال حاضر چند هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در زبان فارسی داریم که به تدریج از دوران دانشگاه و حتی قبل از دوران دانشگاه با زبان فارسی آشنا بودند و امروز به مرحله استادی در زبان فارسی رسیدند.
۱۱ چگونه مطالعه کنیم؟
کسانی هستند که کتاب‌های زیادی خوانده‌اند؛ ولی هیچ یادداشتی نکرده‌اند و بعداً دچار افسوس می‌شوند که ما این همه کتاب خواندیم؛ ولی الآن حاصلی در دست ما نیست. بعضی هم هستند که از کمترین چیزی که می‌خوانند، یادداشت برمی‌دارند. این توصیه‌ روایات ما هم هست که آنچه که بنویسید، برای شما می‌ماند و آنچه که حفظ کنید، از یادتان می‌رود. پس یادداشت‌برداری از کتاب‌ها خیلی مهم است و خودمان را به این مسئله عادت دهیم.
۱۲ نکاتی شنیدنی درباره حوادث اخیر و ارتباط آن با روایات آخرالزمان
فتنه‌ها یک فرصت برای مؤمنین است که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «یتغربلن»، غربال اتفاق بیافتد و دقیقا در روایات آخرالزمانی همین را داریم که در آخرالزمان فتنه‌هایی وجود دارد برای این‌که آن پاکان مشخص شوند.
۱۳ سلبریتی‌ها چه سهمی از غیرت ملّی دارند؟ / شاخصه‌های «غیرت دینی» و «غیرت ملی»
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: آن چیزی که تحت عنوان "غیرت" تلقی می شود، جنبه جانبدارانه ای از یک فرد نسبت به آن چیزی است که به او متعلق است؛ چه به شخص او؛ چه به اهل و عیالش؛ چه به خانواده اش؛ چه به شهر و جامعه اش و چه به حکومتش.
۱۴ آن‌ها که ما را دیکتاتور می‌خوانند، با مدل شاهنشاهی اداره می‌شوند/ آزادی در ایران زاییده انقلاب اسلامی است
فعال فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: آزادی در ایران زاده جمهوری اسلامی و انقلاب ۵۷ است. در این کشور ۲۵۰۰ سال نظام پادشاهی حاکم بوده به شکلی که کسی حق و جرأت اعتراض در باب موضوعات مختلف را نداشته است.
۱۵ تحلیل تفصیلی وزیر اطلاعات از آغاز جنگ ترکیبی علیه ملت ایران در حوادث اخیر
رسانه KHAMENEI.IR برای تحلیل دقیق‌تر پشت‌صحنه آشوب‌های اخیر از منظر امنیتی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
۱۶ آیا ارتباطی میان اغتشاشات و فتنه‌های آخرالزمان وجود دارد؟
در روایات متعددی بر ضرورت آزمون و آزمایش مکرر مردم در دوران آخرالزمان و غیبت امام عصر علیه‌السلام تا جداشدن کامل صف مؤمنان واقعی از مؤمنان ظاهری و ادعایی تأکید شده است.
۱۷ زبان و ادب فارسی؛ همپای اسلام و ایران
۲۷ شهریور در تقویم رسمی کشور روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر حفظ و پاسداری از زبان و ادبیات فارسی تأکید کرده‌اند. رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت به گفت‌وگو با آقای دکتر محمدحسن مقیسه نویسنده‌ی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» پرداخته است. این کتاب که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده به راهکارهای علمی و عملی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی داشته است.
۱۸ کمال‌آبادی: علامه حسن‌زاده از دل مردم کوچه و بازار فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: از افتخارات علامه حسن‌زاده این است که از بین عامه مردم فارغ از طلبه‌های حوزه، فیلسوف و عارف تحویل جامعه داد. این چیزی است که رهبری هم بدان اشاره دارند که استعدادهای عموم مردم باید کشف و تقویت شود.
۱۹ این پیاده‌روی اربعین، تن و بدن رسانه‌های غربی را لرزاند
یک کارشناس مذهبی گفت: این پیاده‌روی اربعین تن و بدن رسانه‌های غربی را لرزاند. خدا می‌داند من این حرف‌ها را از سر تعصب نمی‌گویم. من ایرانی هستم، عراقی نیستم، ولی مردم عراق کم نگذاشتند، حرمت گذاشتند و ما چیزی در عراق کم نداریم.
۲۰ گفتگو با مرشد میرزا علی پیرامون تعزیه امروز / متاسفانه موسیقی ترکی و اسپانیایی وارد تعزیه شده
مرشد میرزاعلی استاد تعزیه و شبیه‌خوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری هنوز خانه نقالی را ایجاد نکرده است. حوزه هنری در حال حاضر در زمینه تعزیه و حمایت از آن پیشتاز است.
۲۱ یوسف‌زاده: بعضی‌ها که انشاء خوبی دارند،‌ فکر می‌کنند نویسنده دفاع مقدس شده‌اند!
یک نویسنده حوزه دفاع مقدس در خصوص غیبت نویسندگان برتر کشور در این عرصه گفت: عقب‌نشینی این دسته نویسندگان باعث شده تا افرادی که انشاء خوبی دارند احساس کنند، نویسنده شده‌اند.
۲۲ نمونه‌ای از عوض شدن جای جلاد و شهید/ وقتی از ۲۸ مرداد به عنوان «قیام ملی» یاد می‌شود!
نویسنده کتاب «نقش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد» می‌گوید: اگر به تاریخ پهلوی نگاه کنید، از کودتای ۲۸ مرداد به عنوان قیام ملی یاد می‌شود. وقتی این مطلب موشکافی و بررسی نشود، بعد از مدتی کلاً جریان تاریخی و جای مظلوم و ظالم عوض شده است.
۲۳ دولتی و امنیتی شدن، آفات اصلی رسانه‌ است/ سطح تسلط رسانه‌ای‌ها به زبان فارسی پایین آمده
یکی ازمدیران رسانه‌ای کشور معتقداست تطابق یا عدم تطابق تحصیلات فعالان رسانه با اشتغال‌شان در این‌حوزه، جزء اولویت‌های مسائل رسانه نیست و آفاتی مثل دولتی و امنیتی شدن، اهمیت بیشتری دارند.
۲۴ منبرهایی که مبارزین انقلابی را تربیت کرد
به مناسبت ایام عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آقایان سیدعلی رخ‌صفت و ابوالفضل توکلی‌بینا از مبارزان پیش از انقلاب و فعالان هیئت انصار الحسین علیه‌السلام، نگاهی به فعالیت‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات هیئت انصارالحسین داشته است.
۲۵ الگوی ولایت فقیه، مبتنی بر خلافت انسان در زمین است
رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم‌انسانی دانشگاه شیراز گفت: زمینه اصلی برگرفته شده برای طرح نظام حکومتی ولایت فقیه، الگوی خلیفه خدا روی زمین بودن انسان است.
۲۶ کُمیت‌ زبان فارسی در ترجمه متون علمی لنگ می‌زند
سخنرانان میزگرد مجموعه «در ۳۰ ثانیه» به مشکلات ترجمه متون علمی و دانستنی‌های عمومی و ضعف فرهنگستان زبان در پیشنهاد برابرواژگان‌های این حوزه اشاره کردند.
۲۷ احمد شاکری: کلیشه‌‌زدایی توسط جریان روشنفکری بر ادبیات تحمیل شده است
منتقد ادبی با اشاره به هدفمند بودن کلیشه‌زدایی گفت: در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری جریانی در تولید آثار داستانی درباره پیامبر(ص) بوده‌ایم که برخی کلیشه‌زدایی‌ها نتیجه بدفهمی‌ها بوده و مخاطراتی را برای ادبیات دینی در پی دارد.
۲۸ مداحی که با ۱۰ سال سن در هیأت رضا هلالی خواند/ نوشه‌ور: نوحه نباید فقط در فراق کربلا خلاصه شود
سیدمحمدرضا نوشه‌ور می‌گوید: اینکه در نوحه صرفاً از فراق کربلا بخواهید بخوانید و بگویید من امام حسین را دوست دارم، کافی نیست. من هم خواندم اما نوحه باید مضامین ناب داشته باشد و معارف اهل‌بیت حتماً در آن باشد.
۲۹ پرداختن بیش از حد به جنبه درام عاشورا مثل عروسی حضرت قاسم، راه تحریف را باز می‌کند
یک استاد تاریخ گفت: پرداختن بیش از حد و اولویت قرار دادن جنبه غمِ عاشورا و همچنین اسطوره‌سازی نتیجه‌ای که حاصل کرد، این بود که برخی موضوعاتی بیان شده و به عنوان حقیقت منتقل شود که در آثار اصیل و قدیمی جایگاهی ندارند.
۳۰ هادی الیاسی: منبر از مداحی عقب ماند چون تنوع ندارد/ نمی‌توان در حجره نشست و برای جوان نسخه پیچید
حجت‌الاسلام الیاسی می‌گوید: اگر بخواهم خودم را جدا از جامعه ببینم نمی‌توانم درد مخاطب را بشناسم. نیاز داریم با جوان‌ها بنشینیم و شوخی کنیم. آن‌ها فرهنگ و باور متفاوتی دارند. اگر ارتباط بین این فرهنگ و باور را پیدا کنیم می‌توانیم تصحیحش کنیم.
۳۱ یاد باد آن روزگاران!
۳۲ شعر عاشورایی پرده از چهره تزویر برمی‌دارد و حقیقت را می‌گوید
رضا اسماعیلی درباره شعر عاشورایی می‌گوید شعر عاشورایی باید «حسینی» باشد، نه «سینی»! شعری که پرده از چهره تزویر بر می‌دارد و حقیقت را می‌گوید.
۳۳ رضاخانی که یک متن ۱۰ خطی ننوشته بود چطور می‌توانست ادعای توسعه داشته باشد؟
پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: رضاخان با چماق، هویت ایرانی را سرکوب می‌کرد، اما محمدرضا ابتدا بدون چماق و صرفا با تحقیر و خودباختگی و در نهایت به همان چماق پدر پناه برد و ساواک روی دستگاه سرکوب رضاخانی را سفید کرد.
۳۴ ناگفته‌های زندگی مرحوم فاطمی‌نیا از زبان فرزندش/ آخرین دیدار استاد با آیت‌الله بهجت (ره) چگونه گذشت؟
فرزند مرحوم فاطمی‌نیا در آستانه چهلمین روز درگذشت این استاد بزرگوار به تبیین ابعاد شخصیتی و ناگفته‌هایی از زندگی این عالم درس‌آموز پرداخت.
۳۵ تفاوت نظر امام خمینی (ره) و مرحوم منتظری درباره ولایت فقیه/ آیا میزان، رأی ملت است؟
عضو هیأت علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: رأی مردم ملاک ارزش و ضدارزش نیست؛ اما حاکم حقی هم که خدا تعیین کرده باید مقبولیت داشته باشد و مردم را همراه کند و اگر نبود، باید مثل امیرالمؤمنین (ع) بنشیند تا آن شرایط فراهم شود.
۳۶ پژوهشگر تاریخ معاصر: رژیم پهلوی در ۱۵ خرداد می‌خواست امام خمینی را اعدام کند
رژیم پهلوی تصمیم گرفت همان کاری که روشنفکران و غرب‌زدگان در عصر مشروطه با شیخ فضل‌الله نوری انجام دادند با امام راحل انجام دهند و ایشان را اعدام و روحانیت را منزوی کنند اما اجماع مراجع و علما سبب شد نتوانند امام را اعدام کنند.
۳۷ ارتقاء پویایی و بالندگی با افزایش نرخ باروری محقق می شود
حسین مظفر، عضو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی محقق میشود.
۳۸ باور مردم با شایعات درباره شهدای مدافع حرم تضعیف نمی‌شود
نویسنده کتاب «پسری با تیشرت کلاه‌دار» می‌گوید باور مردم به شهدا ضعیف نمی‌شود و آن‌ها هرگز مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرند اما باید به شایعات ساخته‌شده درباره شهدای مدافع حرم هم پاسخ داد.
۳۹ ردادی: شهید مطهری را مخالفان اسلام هم دوست داشتند
استاد مطالعات انقلاب اسلامی گفت: شهید مطهری فقط محبوب مذهبی‌ها نبود. جوانان روشنفکر و حتی افرادی که میانه خوبی با مذهب نداشتند به ایشان علاقه داشتند. حرف‌های بی‌ربط از ایشان صادر نمی‌شد و به همین دلیل مورد احترام مخالفان اسلام بود.
۴۰ جمشیدی: شهید مطهری با خون خود پای کتاب‌هایش را امضاء کرد
استاد مطالعات فرهنگی گفت: شهادت شهید مطهری به عنوان یکی از نخستین شهادت‌های آغازین انقلاب، نقش مهمی در اقبال مردم به آثار شهید مطهری داشت؛ مطهری با خون خود پای کتب و آثار و مسیری را که طی کرده بود، امضا کرد.
۴۱ ملک‌زاده: ولایت مطلقه، قیاس فقیه با امام معصوم نیست
استاد حوزه‌های علمیه گفت: ولایت مطلقه فقیه به معنای مقایسه فقیه با امام معصوم نیست؛ بحث بر سر این است که اگر خواهان ادامه نظام اجتماعی اسلام، هستیم چاره‌ای نداریم جز، در اختیار گرفتن برخی وظایف از سوی ولی فقیه.
۴۲ ایزدهی: ولایت مطلقه فقیه، ابداع حضرت امام(ره) نیست
استاد مطالعات فقه‌سیاسی گفت: ولایت مطلقه ابداعی حضرت امام نیست. ولایت مطلقه فقیه یک عبارت فقهی است و نباید آن را با مطلقه سیاسی که دیکتاتوری را به وجود می‌آورد، یکی دانست.
۴۳ چرا در دیدار مداحان با مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند که سالانه یک مداح نوجوان هم بخواند؟
سید محمد حسینی مداح نوجوان که نوحه‌خوانی او در مسابقه استعدادیابی وجیها بالحسین در کربلا مورد استقبال داوران قرار گرفت و بعداً در فضای مجازی بسیار دیده شد و به عنوان نابغه مداحی شهرت یافت، می‌گوید: آرزو دارم در محضر رهبری نوحه بخوانم.
۴۴ گفت‌وگو با مهندس اوجی، وزیر نفت
فراخوان وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت(مهندس جواد اوجی، وزیر نفت)
۴۵ هر زندگی و هر شخصیت سبک نگارش متفاوتی دارد
اعظم بروجردی نویسنده رمانی درباره زندگی حضرت خدیجه (س) درباره این کتاب می گوید: هر زندگی و هر شخصیتی که برای نگارش انتخاب می‌شود خودش سبک نگارش را هم به همراه می‌آورد.
۴۶ افغانستان، یمن و اوکراین؛ مثلث بن‌بست غرب
۴۷ با سنددارکردن اراضی کشاورزی ترمز تغییر کاربری‌شان را می‌کشیم
رسانه KHAMENEI.IR براساس اشار‌ه‌های رهبر انقلاب به حفظ اراضی کشاورزی و همچنین حفظ آب‌وخاک گفت‌وگویی با آقای دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی داشته که به مناسبت روز طبیعت آن را منتشر کرده است.
۴۸ نوشتن از دفاع مقدس کارهرکسی نیست/شهیدی که پس از سه برادرش شهید شد
اولین مسئول گنجینه شهدای استان البرز میگوید نویسنده دفاع مقدس شدن سخت است؛ اینکه با دیدگاه دفاع مقدس بنویسند. این کار هر کسی نیست. خیلی‌ها آمدند اینجا اما نتوانستند.
۴۹ گفت‌وگو با نویسنده کتابی که قلب رهبر معظم انقلاب را شاد کرد
تیرماه سال ۱۳۹۸ در اتاق نشسته بودیم. سید بزرگواری با فرد دیگری وارد شدند؛ شخصی که همراه‌شان بود را معرفی کرد و گفت: ایشان یکی از فرزندان مقام معظم رهبری هستند. ظاهراً ایشان کار ما را شنیده بودند و آمدند تا آن را ببینند. قرار بود ۲۰ دقیقه بنشینند، اما حدود ۲ ساعت ...
۵۰ هیئت ما کجای جنگ امروز ایستاده‌؟
بررسی نقش هیئت‌ها در عرصه روشنگری و جهاد تبیین